Sökning: "teoretisk kemi"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden teoretisk kemi.
1. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER
2. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER
3. Förbättrad svavelavskiljning i våt gasrening vid Högdalenverket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Vid Högdalens kraftvärmeverk produceras fjärrvärme och el, genom förbränning av hushålls och industriavfall. De negativa hälso- och miljökonsekvenserna som rökgasens föroreningar bidragit till, har lett till större intresse om teknikutveckling för rening av rökgasen ifrån miljögifter innan utsläpp till luft. LÄS MER
4. Desulphurisation of cement flue gases
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Flue gas desulphurisation (FGD) is a crucial method to minimise the SO2 emissions from industrial processes. The FGD system utilise an alkaline sorbent to remove SO2 from the flue gases. Calcium in form of limestone is a commonly used sorbent where gypsum is produced asa by-product. LÄS MER
5. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER