Sökning: "teorier konkurrensstrategier"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden teorier konkurrensstrategier.
11. Den lilla butikens kamp mot de perifera jättarna : En analys av ICA Supermarket Torgkassens miljöprofilering och dess styrka
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Stora köpcentrum i utkanter av städer drar till sig innerstadens kunder då de erbjuder lägre priser. Detta ökar pressen på mindre, centralt belägna butiker då de riskerar att konkurreras ut och därmed hotas även utvecklingen av städers centrum. LÄS MER
12. SEB - en vinnare i konkurrensen?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats har vi redogjort för den nya konkurrenssituationen på bankmarknaden, som bl.a. uppstått till följd av tydlig avreglering, globaliseringen och teknologiska utvecklingen. Vi har i uppsatsen funnit att denna utveckling inte bara skall betraktas som något tillfälligt utan snarare som början på en ny epok. LÄS MER
13. En studie om småföretagens konkurrensstrategier inom den svenska modebranschen
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : I denna kandidatuppsats genomförs en studie på två småföretag som verkar inom den svenska modebranschen. Syftet med denna undersökning är att genom två fallstudier undersöka vilka konkurrensstrategier som är avgörande för att småföretag ska lyckas etablera sig inom den svenska modemarknaden. LÄS MER
14. När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Hur påverkas allivsbutikerna av att få Lidl eller Netto som granne och vilken betydelse har allivsbutikernas val av åtgärder för att differentiera sig för hur väl de lyckas konkurrera med hard discount-butiken? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur traditionella allivsbutiker påverkas av att en aktör med utpräglad lågprisprofil (hard discount) etablerar sig i närheten. Vidare är syftet att beskriva hur allivsbutikerna, genom olika åtgärder, arbetar för att differentiera sig från hard discount-butikerna och hur val av åtgärder inverkar på hur väl allivsbutikerna lyckas i konkurrensen med den nya aktören. LÄS MER
15. Volvo Personvagnar AB i Sverige : värdeskapande faktorer i den konkurrensutsatta bilbranschen
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Intentionen med uppsatsen har varit att ta reda på vad det är som gör att personer väljer ett visst bilmärke och varför. Ut från detta resonemang har vi tagit reda på hur den svenska bilmarknaden ser ut och vilka konkurrensstrategier det finns. Därefter har en svensk biltillverkare undersökts: Volvo Personvagnar AB. LÄS MER