Sökning: "tertiär utbildning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tertiär utbildning.

  1. 1. En förändrad arbetsmarknad i takt med globaliseringen : analys av riskgruppens förutsättning på arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Bashar Elias; [2020]
    Nyckelord :Riskgrupp; arbetsmarknad; övergång från studier till arbetsmarknad; tertiär utbildningssystem; anställningsbarhet;

    Sammanfattning : Studien undersöker arbetsmarknadens förändrade förutsättning utifrån en riskgrupp vilket i studiens kontext är ungdomar (med eller utan utbildning), lågutbildade, arbetslösa samt nyexaminerade. Syftet är att undersöka riskgruppens förutsättning att med hjälp av en utbildningsinvestering uppnå en etablering på arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Utbildning och ekonomisk tillväxt : Betydelsen av arbetskraftens utbildningsnivå och ålder i OECD-länder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Suna Wickforsen; Catarina Gruvstad; [2015]
    Nyckelord :Ekonomisk tillväxt; humankapital; arbetskraft; utbildningsnivå och ålder.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syfte är att undersöka betydelsen av arbetskraftens utbildningsnivå och ålder på ekonomisk tillväxt för 34 OECD-länder mellan år 1990 – 2010. Sambandet studeras i en regressionsanalys på ett paneldataset med data från källorna Worldbank och ekonomerna Robert Barro och Jong-Wha Lee. LÄS MER

  3. 3. Kunskap är makt : Kenyanska internatskolepojkars syn på kvinnors tertiära utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Sundberg; [2014]
    Nyckelord :Gender; tertiary education; sex; gender equality; Kenya; Genus; tertiär utbildning; kön; jämställdhet; Kenya;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka internatskolepojkar i Kenyas inställning till kvinnor somvidareutbildar sig på tertiär nivå ur ett globalt, nationellt och personligt perspektiv. Frågeställningarnavar: ”Hur resonerar pojkarna kring kvinnor som utbildar sig på högskolenivå ur ett globalt, nationellt ochpersonligt perspektiv?”, ”Hur formuleras jämställdhetsfrågor i gymnasieskolans läroplan och Vision2030-målen och hur kan det relateras till pojkarnas uppfattningar om kvinnor med högre utbildning?”samt ”Hur kan man förstå pojkarnas resonemang i dessa frågor?”. LÄS MER