Sökning: "textanalys barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden textanalys barnböcker.

  1. 1. Hur två av Pija Lindenbaums barnböcker gestaltar värdegrundsfrågor : Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tishko Taha; [2024]
    Nyckelord :Värdegrund; barnkonventionen; Pija Laudenbaum; mänskliga rättigheter; bilderböcker; demokrati; rättvisa och orättvisa; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys av Pudlar och pommes (2016) och Vitvivan och Gullsippan (2021) med temat värdegrund. Tishko Taha. Svenska språket, svenska självständigt arbete på avancerad nivå, med inriktning F-3, 15 högskolepoäng. Örebro universitet VT2023. LÄS MER

  2. 2. Att identifiera sig med boken - finns det verkligen en bok för alla? : En kvalitativ textanalys om hur pojkar och flickor med ADHD och autism representeras i skönlitterära barnböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Bäck; Emelie Jonsson; [2024]
    Nyckelord :flickor; ADHD; autism; representation; genus; skönlitterära barnböcker; kvalitativ textanalys; tematisering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att flickor och pojkar med ADHD och autism uppvisar olika symtombilder, där flickor med ADHD och autism riskerar att missas eller feldiagnostiseras då kriterierna för diagnosen baseras på pojkars beteende. Syftet med denna uppsats är att kartlägga representationer av ADHD och autism i skönlitteraturen utifrån ett genusperspektiv, detta för att kunna analysera om karaktärerna uppvisar en representativ och nyanserad bild som går i linje med den aktuella forskningen. LÄS MER

  3. 3. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER

  4. 4. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta i klassrummet med böcker omflykt från krig : en kvalitativ studie om användningen av boksamtal och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Mikaela Krantz; [2023]
    Nyckelord :Read-alouds; reading aloud; booktalk; boksamtal; högläsning; krig i barnböcker; flykt från krig; bilderbok; kapitelbok;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två barnböcker, varav en bilderbok Azzis flykt (2016) skriven av Sara Garland och en kapitelbok Flykten från Kabul (2016) skriven av Naheed Hasnat Senzai. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur flykt från krig gestaltas i två skönlitterära böcker samt hur lärare kan arbeta i klassrummet för att prata om och uppmärksamma eleverna om krig och flykt som är aktuella idag. LÄS MER