Sökning: "textbedömning"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet textbedömning.
1. Den (o)likvärdiga bedömningen i svenskämnet och dess orsaker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna översikt syftar till att ge en bild av vilka orsaker som ligger bakom bristerna i likvärdig bedömning i skolans svenskämne. I översikten har jag valt att fokusera på textbedömning då skrivning är en komplex handling som ställer höga krav på den bedömande läraren. LÄS MER
2. Lärarstudenters uppfattningar om bedömning av andraspråkselevers texter i grundskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet för föreliggande arbete rör lärarstudenters uppfattningar om bedömning av texter skrivna av andraspråkselever i grundskolan. Det är tre lärarstudenter för grundskolans årskurs 4-6 och två gymnasielärarstudenter som ingår i studien och de är i slutet av sin utbildning eller precis tagit examen. LÄS MER
3. Hur bedöms elevers skrift i ämnet engelska? – enstudie av 10 lärares metoder och strategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Detta examensarbete diskuterar frågan hur lärare i engelska praktiskt arbetar med att bedöma elevers textproduktioner. Tio lärare intervjuades (24 frågor) och deras svar jämförs med internationella forskningsrapporter i ämnet på grund av att det var svårt att hitta forskning om bedömningsmetoder eller modeller gällande engelska elevtexter i Sverige. LÄS MER
4. Textbedömning och kvantitativa mått. En undersökning av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i elevtexter i förhållande till betyg.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna uppsats undersöks sambandet mellan olika typer av språkliga drag och betygsättning av elevtexter. Syftet med studien är att beskriva och förklara kvantitativa aspekter av textlängd, ordförråd och syntaktisk komplexitet i förhållande till betyg i nationella prov i svenska. LÄS MER
5. ”Killar skriver inte puttinuttigt” : En experimentell studie av genusföreställningar i textbedömningar
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : This thesis examines conceptions of gender revealed by people when assessing texts. The research questions are: What associations can be discerned between gender conceptions and ideas about the quality of texts? What features of content and style are perceived as female or male? The study seeks to develop a method for comparing different people’s assessments of the same text. LÄS MER