Sökning: "texters läsbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden texters läsbarhet.

  1. 1. Multimodalitet och textskapande : En kvantitativ studie av multimodala texters påverkan på elevers textskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Wedegård; [2022]
    Nyckelord :Textskapande; multimodalitet; F-3; kreativitet; bildserie; film;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur multimodala texter påverkar elevers textskapande. Deltagare var elever som går i årskurs 2. En kvantitativ studie genomfördes där eleverna fick skapa två olika texter med hjälp av input från en bildserie respektive en kort tecknad film. LÄS MER

  2. 2. Som man läser får man räkna : En analys av matematiska texter ämnade för mellanstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jesper Åhlin; [2017]
    Nyckelord :Läsbarhet; lärobok; läsbarhetsformel; läsbarhetsindex LIX ; ordvariation; ordvariationsindex OVIX ; språklig förståelse; matematiska texter; lärares syn.;

    Sammanfattning : Matematiska prestationer har visat sig relatera till språklig förmåga och läsförståelse.Syftet med denna studie är därför att få mer kunskap om läsbarheten och graden avspråklig svårighet i läroböcker som används för matematikundervisning i grundskolan,för årskurserna 4–6. LÄS MER

  3. 3. Lättläst? En textanalys med fokus på språk och läsbarhet i barnböcker.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Klara Wikenmo; Emma Sundberg; [2014]
    Nyckelord :barnbok; läsbarhet readabilty ; läsbarhetsanalys; ;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att undersöka läsbarheten i ett urval av barnböcker för åldersgruppen 6-9 år, två med lättläst-markering och två utan. Studien undersöker vilka kriterier för lättläst som uppfylls i de fyra böckerna. Kriterierna utgårifrån aktuell läsforskning om vad som höjer texters läsbarhet. LÄS MER

  4. 4. Textens kulturella fostransuppdrag : Analys av läsbarheten i lärobokstexter för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma-Maria Millerfelt; Sanna Gustavsson; [2013]
    Nyckelord :läroboksanalys; textanalys; sociokulturellt perspektiv; lärobokstexter; läsbarhetsanalys; läsbarhetsindex; lix; typografisk läsbarhet; autentiska texter; textkanonisering; vidgat textbegrepp; svenska; engelska; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta olika läroböcker som används på gymnasieskolor inom de gymnasiegemensamma skolämnena svenska och engelska utifrån dess texters svårighetsgrad. Syftet med följande studie är att studera huruvida läsbarheten i lärobokstexter är förankrade i forskning kring läsning och om den har en verklighetsförankring och autenticitet, vilket studeras utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Textlämpligheten i sju lättlästa böcker : En undersökning av texters ytstruktur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn From; Sandra Kelloniemi; [2012]
    Nyckelord :Läsbarhetsindex; läsbarhet; lättlästa texter; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka texters ytstruktur i sju lättlästa böcker samt att undersöka böckernas tillgänglighet ur ett lättläst perspektiv. Det finns flera faktorer som bidrar till en texts läsbarhet där vi bland annat har valt att analysera illustrationer, läsbarhetsindex, ordvariation, svåra ord samt mångtydande ord. LÄS MER