Sökning: "the cleft"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden the cleft.
1. Effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka effekten av digital intensivbehandling av talsvårigheter relaterade till läpp-käk-gomspalt (LKG-spalt) hos barn och ungdomar (4-13 år) samt mäta funktionell kommunikation. Data insamlades enligt single-subject design. LÄS MER
2. A novel approach for functionalising and separating Tröger's Base Analogues
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för analys och syntesSammanfattning : Tröger’s Base (TB) is a bicyclic compound containing a methanodiazocine group between two aromatic rings. The methylene bridge forces the molecule to have a bent formation; thus, the aromatic rings are close to 90 degrees relative to each other, resulting in a rigid concave aromatic cavity. LÄS MER
3. Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. LÄS MER
4. Classifying Hypernasality for Children with a Cleft Palate using a Convolutional Neural Network
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : In Sweden, about 150-200 children annually are born with some form of cleft lip and/or palate, making it the most common facial malformation in the country. Treatment often involves one or more surgeries and the speech development is followed up by a speech pathologist from the first year of life. LÄS MER
5. Konstruktionsbaserad eller traditionell grammatikundervisning? : En komparativ studie av två undervisningsmetoders effekter på inlärning av presentering och emfatisk omskrivning
L3-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: För några år sedan (2017) genomfördes de två första svenska konstruktionsgrammatiska klassrumsstudierna (Håkansson, Lyngfelt & Brasch, 2019). Resultaten talade för att använda ett konstruktionsperspektiv i andraspråksundervisning och att det fanns ett stort behov av ökad kunskap om konstruktionsbaserad språkundervisning. LÄS MER