Sökning: "the swedish pharmacy market"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden the swedish pharmacy market.

  1. 16. Simply that Complex

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Marika Jonsson; Kristina Netterlid; [2016]
    Nyckelord :productization; software; buyer-seller relationships; network structures; purchasing organization;

    Sammanfattning : In today's highly technological society, companies are under intense pressure to digitize not only their offerings, but also the organization itself. Companies buying information technology are expecting delivery and implementation to be faster as well as to more easily understand offered solutions. LÄS MER

  2. 17. Ägareffekter på CSR-Strategier

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Andersson; Karl Hansson; Robert Söderholm; [2016]
    Nyckelord :Ägartyp; CSR; Hållbarhet; Apotek; CSR-strategier; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Vi ämnar öka förståelsen kring hur olika ägartyper påverkar ett företags CSR-strategi genom att utföra en fallstudie på den svenska apoteksbranschen. Detta innefattar företagens prioritering och involvering av sina intressenter samt hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER

  3. 18. Läkemedelsförsörjning i Sveriges landsting : En modell för sourcingbeslut

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Felix Nilsson; Alexander Roth; [2016]
    Nyckelord :Outsourcing; Sourcing; Health care; Quality of care; Drug supplying; Decision tree; Sourcing decisions; Outsourcing in healthcare; Counties; Public sector; Outsourcing; Sourcing; Hälso- och sjukvården; Vårdkvalitet; Läkemedelsförsörjning; Beslutsmodell; Beslutsträd; Sourcingbeslut; Outsourcing i hälso- och sjukvården; Landsting; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Mellan år 1970-2009 utgjordes apoteksmarknaden i Sverige av ett statligt monopol, där Apoteket AB hanterade läkemedelsförsörjning för samtliga landsting i Sverige. År 2009 privatiserades däremot apoteksmarknaden, och landstingen fick nu välja om det skulle hantera läkemedelsförsörjningen i egen regi eller fortsätta upphandla tjänsten till en extern aktör. LÄS MER

  4. 19. Impact of private labels' in-store placement on consumers' quality perception and purchase intention : An empirical study investigating Apoteket AB

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sofia Helleday; Claudia Kögler; [2016]
    Nyckelord :Private labels; in-store placement; quality perception; purchase intention;

    Sammanfattning : Titel  Impact of private labels' in-store placement on consumers' quality perception and purchase intention – An empirical study investigating Apoteket AB Date 2016-06-03 Level  Master Thesis in Business Administration, 15 ECTS Institution School of Business, Society and Engineering – Mälardalen University Authors Sofia Helleday Claudia Kögler 26th May 1993 12th September 1991 Supervisor Konstantin Lampou Keywords Private labels, in-store placement, quality perception, purchase intention Research questions How do specific in-store placements of a private label product affect consumers' quality perception? How do specific in-store placements of a private label product affect consumers' purchase intention? Purpose The purpose of this study is to investigate a potential impact of private labels' in-store placement on consumers' quality perception and purchase intention with a view to the Swedish pharmacy market – namely, Apoteket AB, which is regarded as the research's case example. Method Systematic observations were carried out in two Apoteket AB stores first, which facilitated the structure of the customer survey. LÄS MER

  5. 20. Dagens färgstärka apotek - En kvalitativ studie om hur Apoteket AB arbetar med visuell och digital kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Michaela Ekelund; [2016]
    Nyckelord :communication; digital communication; brand loyalty; customer relationships; graphic identity; brand; media; visual communication;

    Sammanfattning : År 2009 upphörde apoteksmonpolet i Sverige och Apoteket AB blev därmed mer konkurrensutsatt än någonsin. Det resulterade även i att deras behov av att särskilja sig från de nystartade kedjorna och butikerna ökade rejält och därför fick företagets varumärke, kommunikationsstrategier och val av kommunikationskanaler mycket stor betydelse. LÄS MER