Sökning: "therése gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden therése gustafsson.

  1. 1. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  2. 2. “Jag vill att barnen får uppleva lyckan i att vara fysiskt aktiv! - Känna glädjen och stoltheten över sin egen utveckling” : Kvalitativ studie om förskollärares resonemang om fysisk aktivitet kopplat till hälsa och välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Eriksson; Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; rörelseglädje; kasam; hälsa och välbefinnande;

    Sammanfattning : Idén till denna undersökning väcktes tidigare under vår utbildning när vi skrev ett arbete som handlade om den fysiska aktiviteten i förskolan. Vi ansåg det intressant att undersöka i vilken utsträckning den fysiska aktiviteten sker samt hur förskollärare ser på fysisk aktivitet för att främja hälsa och välbefinnande hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Förebygga våld i nära relation : En kvalitativ intervjustudie av högstadierektorers arbete med läroplanens värdegrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :våld i nära relationer; mäns våld mot kvinnor; rektor; förebyggande; implementering; värdegrund; läroplansteori; kritisk konstruktiv didaktik; pornografi; normkritik; kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur rektorer i högstadieskolor runt om i Sverige uppfattar förutsättningarna att möta och implementera ändringarna i läroplanen avseende sexualitet och samtycke, kön, makt och jämställdhet, vilka tydliggörs i avsnitten värdegrund och uppdrag i Lgr22.  Bakgrunden ligger i det av regeringen presenterade åtgärdsprogrammet för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. LÄS MER

  4. 4. Political Fragmentation : A Case study of the political situation in Sweden through mainstream parties’ political discourse and strategies concerning a growing far-right’s presence

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Therese Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Political fragmentation; Far-right; Mainstream parties; Political discourse; Expressions for strategies; Abductive discourse-pathway analysis;

    Sammanfattning : This is a case study of the political situation in Sweden where a present and growing far-right has generated an outcome of political fragmentation. The process between this probable cause and outcome will be investigated to find the best possible explanation for how an isolated party could generate the outcome of political fragmentation despite their denied political participation with the other parties. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Gustafsson; Therese Nord; Anna-Lena Samuelson; [2021-06-22]
    Nyckelord :språkstörning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; kartlägga; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER