Sökning: "tidningen Förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tidningen Förskolan.

  1. 1. ”Skapa världar i den digitala plattformen Green screen” : En innehållsanalys hur digitala verktyg kan användas i förskolan utifrån en pedagogisk tidning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Karlsson; Sara Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; teaching; design-oriented perspective; design for learning; content analysis; Förskola; digitala verktyg; undervisning; designorienterat perspektiv; design för lärande; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att bidra med kunskap hur digitala verktyg kan användas för barns lärande i förskolan. Med innehållsanalys som metod samt utifrån ett designorienterat perspektiv genom begreppen semiotisk resurs, iscensättning och meningspotential är avsikten att undersöka vad som kan utgöra inspiration för pedagoger när de planerar undervisning med digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angela Lerjebo; Satu Davidsson; [2020]
    Nyckelord :matematikundervisning; förskollärare; bishop; gelman ochgallistel;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet lyfter vi fram forskningen och medias syn på matematikundervisning i förskolan. Arbetet har som utgångspunkt de sviktande resultat som påvisats i diverse mätundersökningar kring barns matematiska kunskaper när de kommer ut i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. Diskurser om koncentration i förskolans praktik : -       En textanalys av tidningen Förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ylona Bossel; [2016]
    Nyckelord :Koncentration; förskola; förskolebarn; koncentrationssvårigheter.;

    Sammanfattning : Barn kan lida av svårigheter, så som koncentrationssvårigheter. Som pedagog kan man känna sig otillräcklig i mötet med barn som lider av dessa svårigheter. Men om man tillsammans i arbetslaget hjälper varandra kan man klara det. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i tidningen Förskolan : En granskning av tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Moline; Annie Larsson; [2015]
    Nyckelord :Språkutveckling; Tidskriften Förskolan; Barnstugeutredningen; Pedagogiskt program för förskolan; Läroplan för förskolan;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en hermeneutisk studie som behandlar barns språkutveckling i tidningen Förskolan under tidsperioden 1982-2014. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse hur temat barns språkutveckling behandlades i tidningen över tid samt hur framställningen förhöll sig gentemot aktuella styrdokument och teorier. LÄS MER

  5. 5. Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Elg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; förskola; diskursanalys; tidningen Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett socialkonstruktionistiskt och diskursteoretiskt synsätt med antagandet att vi tillsammans använder språkliga handlingar för att konstruera en verklighetsförståelse (Bergström & Boréus, 2000a, b; Winther Jørgensen & Phillips, 2000; Dahlberg, Moss & Pence, 2001). LÄS MER