Sökning: "tidsbrist pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 194 uppsatser innehållade orden tidsbrist pedagogik.

  1. 21. Förskollärares arbetssätt för att möjliggöra god anknytning under enskild- och gruppintroduktion : En kvalitativ intervjustudie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Johansson; Linda Lazarevic; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytningsteori; kvalitativ intervju; förskollärare;

    Sammanfattning : VFU-perioderna påvisade att introduktionen var en viktig del i förskolans verksamhet för både barn och vårdnadshavare. Vi ville forska mera inom detta område.Studiens bakgrund tar upp anknytningsfaktorers betydelse inom introduktion av de yngsta barnen och deras vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 22. ”Tidsbrist låter som något man bara drar till med, men det är verkligen så” : En kvalitativ studie om att möta sjuksköterskors informationsbehov sett ur sjukhusbibliotekariers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pontus Berg Nilsson; Thomas Ericsson; [2022]
    Nyckelord :sjukhusbibliotekarie; sjukhusbibliotek; sjuksköterska; informationsbehov; kvalitativ studie; intervju;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the information work of medical librarians regarding the information need of nurses and how to facilitate this in the best way. Five semi-structured interviews with medical librarians were performed to get their perspective regarding nurses information need, the information need of the librarian and their role in supporting nurses information seeking in their evidence-based practice. LÄS MER

  3. 23. "Det är allas våra barn" : Heltidsanställda mentorers främjande arbete med elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Lagerqvist; Hannah Olivares; [2022]
    Nyckelord :Heltidsmentor; Socialpedagog; Psykisk hälsa; Relation;

    Sammanfattning : Den aktuella studiens syfte har varit att undersöka hur socialpedagoger arbetar främjande för elevers psykiska samt psykosociala hälsa, vilka möjligheter, hinder och/eller begränsningar som understryks samt möjliga utvecklingsområden avseende deras arbete. Studiens metodologiska utgångspunkt var socialkonstruktionistiskt med en kvalitativ ansats, där semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER

  4. 24. Metoderna finns, men var är tiden? : En studie om alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Olsson; Emmy Vikman; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie utgår ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och relationell syn på specialpedagogik och undersöker hur stor betydelse alternativ och kompletterande kommunikation eller (AKK) har i förskolan. Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse kring arbetet och användandet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan och hur det sedan används som en del i den tydliggörande pedagogiken. LÄS MER

  5. 25. En likvärdig utbildning för hemmasittare : En kvalitativ intervjustudie om hur olika skolformer erbjuder en likvärdig utbildning för elever med hemmasittarproblematik

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Celena Eklund; Dafina Rinasi; [2022]
    Nyckelord :relationell pedagogik; likvärdig utbildning; hemmasittare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa förståelsen hur det olika skolformerna arbetar med det stöd som grundskoleelever med hemmasittarproblematik får i undervisningen och om det finns skillnader i hur skolformerna tillgodoser grundskoleelevers möjligheter till en likvärdig utbildning. Det relationella och punktuella perspektivet med undervisningsideologier utgör grunden för studien, vilket har en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER