Sökning: "tingsten"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet tingsten.

  1. 1. Kvinnans framställning i läroböcker : - en kvantitativ och semiotisk undersökning av tre läroböckers framställning av utvecklandet av kvinnans roll och beskrivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Samantha Olssom; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; läroböcker och samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how the portrayal of women and their role has changed in textbooks between the years 1988-2016. The study´s point of departure has been three textbooks for the social studies subject for upper secondary school. Three studies have been conducted for the study, 1988, 1996 and 2016. LÄS MER

  2. 2. Barabbas som ”mänsklighetens representant” : Mottagandet av Pär Lagerkvists Barabbas i svenska dagstidningar 1950–1955

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Backlund; [2019]
    Nyckelord :pär lagerkvist; barabbas; ingemar hedenius; tro och vetande; litteratursociologi; sekularisering; efterkrigstiden; olof lagercrantz; erik lindegren; 1950-talet; andra världskriget; religion i media; dagstidningar; recensioner; litteraturreception; litteraturkritik; kulturdebatt; religionsdebatt; litteraturdebatt; trons kamp; guds grymhet; den frånvarande guden; idéhistoria; kristendomskritik; religionskritik; bibeln i litteraturen; receptionsstudier; mediastudier; litteraturtolkning; speglingsteori; religion i sverige; dagens nyheter; herbert tingsten; ideologikritik; litteraturvetenskap; religionshistoria; sveriges skuld i andra världskriget; tro och tvivel; avkristnande; litteraturen i samhället;

    Sammanfattning : När Pär Lagerkvist år 1950 utkom med romanen Barabbas, som handlar om den rövare som blir benådad istället för Jesus, ledde det till en omfattande diskussion om religiösa frågor, tro och tvivel på svenska dagstidningars kultursidor. Syftet med uppsatsen är att undersöka mottagandet av boken i dagstidningarna. LÄS MER

  3. 3. Varthän flyr vi, mina tappra män? : En komparativ studie av militärideologi i Vegetius och Ammianus Marcellinus texter

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Rickard Öberg; [2018]
    Nyckelord :Ammianus Marcellinus; Vegetius; ideologi; komparation; Tingsten; CDA;

    Sammanfattning : This study is situated between the disciplines of military history and the history of ideas. It focuses on two late Roman writers; the bureaucrat Vegetius and the historian Ammianus Marcellinus. LÄS MER

  4. 4. Har du historien på din sida kamrat? En idékritisk studie av Pol Pot och Röda Khmererna.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Petter Cedergren; [2016]
    Nyckelord :Pol Pot; Khmer Rouge; Cambodia; ideology; totalitarianism; idékritik; Herbert Tingsten; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The genocide in Cambodia has come to be known as one of the bloodiest in the modern history. During a period of only four years, 1975 – 1979, between 1,5 to 2 million people in the country was butchered. The responsible behind this slaughter was Khmer Rouge under leadership of Pol Pot. LÄS MER

  5. 5. Likvärdighet, i vilket syfte för vem och när? : En idéanalys av likvärdigheten i utbildningssystemet från grundskola till gymnasiet utifrån frihetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; [2015]
    Nyckelord :Equality; GY11; Lgr11; Freedom; Autonomy; Upper level school; Second upper level school; Education system; Critical theory; Possibilities; Oppurtunities; Critical thinking; Likvärdighet; GY11; Lgr11; Frihet; Autonomi; Gymnasieskola; Grundskola; Utbildningssystemet; Rollfördelningspolitik; Idéanalys; Möjligheter; Förutsättningar; Kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : In which purpose, for who and when does equality get fullfilled in the education system? This studie takes aim on the upper level and second upper level school system to study what the curriculum says on the one hand and what the system brings out on the other. With critical theory as method, with Herbert Tingsten as founder, this studie analyzes the logic of the education system to set out if the pupils choice of education, after the upper level lower secondary school, in second upper level is legit with democratic principles such as freedom (of choice). LÄS MER