Sökning: "toddlare samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden toddlare samspel.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. Pedagoger och toddlares strategier i sociala samspel : En kvalitativ studie om pedagogers strategier i arbetet med toddlarna samt toddlarnas tillträdesstrategier i samspelssituationer utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Toddler; educators; strategies; socio-cultural perspective; qualitative research; Toddlare; pedagoger; strategier; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ forskning.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about how educators work with toddlers’ social interaction in interaction situations. The study is based on qualitative research where the methods interview, and observation have been used. The theoretical perspective on which the study is based is the socio-cultural perspective. LÄS MER

  3. 3. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Konfliktförebyggande arbete med toddlare : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om arbetet med att förebygga och hantera konflikter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Sanna Björkman; [2019]
    Nyckelord :Konflikt; konfliktförebyggande; konflikthantering; toddlare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att förebygga och hantera konflikter i en barngrupp bestående av toddlare. Studien är en kvalitativ studie där tre enskilda förskollärare har intervjuats för att få deras beskrivningar om hur de arbetar tillsammans med toddlarna. LÄS MER

  5. 5. Att understödja toddlarkulturellt samspel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Wahlgren; [2018]
    Nyckelord :toddlare; toddlarkultur; lek; samspel; påverkansfaktorer; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att analysera och synliggöra faktorer som bidrar till att förskollärare kan understödja det toddlarkulturella samspelet. I en fallstudie har en barngrupp bestående av fyra barn, under tre års ålder, observerats. LÄS MER