Sökning: "tolkning av värdegrunden"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tolkning av värdegrunden.

  1. 1. Värdegrundsarbete med barnlitteratur : En värdegrundsanalys av Handbok för superhjältar del 3: Ensam och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2022]
    Nyckelord :Handbok för superhjältar; barnlitteratur; värdegrund; kränkande behandling; vänskap; utanförskap; illustration; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att göra en kvalitativ textanalys och bildanalys av Elias och Agnes Våhlunds böcker Handbok för superhjältar del 3: Ensam (2018) och Handbok för superhjältar del 4: Vargen kommer (2018). Studien undersöker böckernas text- och bildinnehåll utifrån ett värdegrundsperspektiv, med inriktning på litteraturens karaktärer. LÄS MER

  2. 2. Värdegrunds- och demokratiarbete i SO-undervisningen : -En kvalitativ studie som lyfter fem grundskolelärares tolkningar, behandling av och förhållningssätt till värdegrunds- och demokratiarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lazar Stamenkovic; [2021]
    Nyckelord :Democracy; values; deliberative democracy; participatory democracy; social studies; Demokrati; värdegrund; deliberativ demokrati; deltagande demokrati; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra fem grundskolelärares tolkning, förhållningssätt och behandling av värdegrunds- och demokratiarbetet. Studien har utgått från två forskningsfrågor och samtliga fem lärare har återgett sina utsagor för att studien ska kunna ge en klar bild av syftet. LÄS MER

  3. 3. Skolans värdegrund : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare kan arbeta med och reflektera kring skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Hesselgren; Lena Nidmark; [2018]
    Nyckelord :Värdegrund; demokrati; läroplansteori; tolkning; värdegrundsarbete; styrdokument; läroplan; skolans värdegrund; konfliktlösning; tema; värden; normer.;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att fördjupa kunskapen både i om hur skolans värdegrund kan ta sig uttryck i undervisningen på svenska F-3 skolor och i hur verksamma lärare reflekterar över vikten av värdegrundsarbete samt över sina egna arbetssätt. Genom att intervjua åtta lärare har vi undersökt hur de arbetar med skolans värdegrund samt hur de reflekterar över sitt eget värdegrundsarbete. LÄS MER

  4. 4. “De ska känna sig välkomna” : En studie om hur förskolechefer tolkar begreppet “en god introduktion i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Emelie Näslund; Emelie Lewenhagen; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Introduktion; Förskolechef; Läroplansteori; Anknytning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och få förståelse för hur förskolechefer tolkar läroplanens begrepp “en god introduktion i förskolan”. Studien omfattar 44 förskolechefer från skilda delar av landet. Läroplansteorin ger insikt i hur och av vilka läroplanen utformas och utvecklas. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsa – en illusion av kvalitet? : En fallstudie om vilka faktorer som hindrar eller skapar förutsättningar för kvalitets- och systematiskt förbättringsarbete inom elevhälsan

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Annica Glad; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsan; elevhälsoteam; kvalitetsteknik; kvalitetsutveckling; skolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap kring hur elevhälsan upplever, och förhåller sig till, den stora frihetsgraden när det gäller att kvalitetssäkra och ständigt förbättra hur de omsätter dagens styrning via värdegrund till handling. Den teoretiska referensramen har främst fokuserat på teorier inom kvalitets- och förbättringsområdet samt skolutveckling, tvärprofessionella team, värderingsbaserat ledarskap och styrning och är baserat på sju olika teman: värdegrund, utveckla ett engagerat ledarskap, arbeta med processer, skapa förutsättningar för allas delaktighet, basera beslut på fakta, sätt kunden i centrum, styrning och säkring samt utveckling och förbättring. LÄS MER