Sökning: "totalkostnadsmodell"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet totalkostnadsmodell.
1. Logistiklösning för att expandera inom EU
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomiSammanfattning : Denna studie har undersökt vilket distributionsalternativ som bör implementeras vid en expansion inom EU ur ett service- och kostnadssynsätt. Studien har använt sig av ett fallföretag och teorier för att besvara vilken distributionslösning som är lämpligast. LÄS MER
2. Total cost analysis of direct deliveries from the supplier as an alternative to own warehousing
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Företag A är i tankarna om att genomföra en logistisk förändring för att kunna uppnå en ökad lönsamhet. I dagsläget har företag A ett eget lager i Stockholm där två olika typer av vätskor utgör en del av varusortimentet. LÄS MER
3. Logistikkostnader vid leverantörsbyten - En fallstudie på Volvo CE :
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Inköp står för en omfattande del av en verksamhets totala kostnader och har således blivit en avgörande strategi för att vinna konkurrensfördelar. Det har en direkt inverkan på kostnadsminskning, varav val av leverantörer i synnerhet har en påverkan. LÄS MER
4. Logistic costs when calculating construction work contracts
Master-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Byggindustrin är idag en av Sveriges största industrier med en omsättning som under 2012 uppgick till hela 309 miljarder kronor. Studier har dock visat att cirka 35% av den totala kostnaden vid ett byggprojekt är vad som i andra industrier betraktas som slöseri. LÄS MER
5. Totalkostnadsmodell för distributionsnätverk med internationella containertransporter
Kandidat-uppsats, JTH, Industriell organisation och produktionSammanfattning : Purpose – The purpose of this thesis is to develop a total cost model for container transports and create a tool that calculates a suitable transport quantity from an economic view, which fulfills the demands on delivery service. To achieve this purpose the following questions will be answered: Which costs are affected by the decision between the two transport alternatives LCL and FCL? How does the decision of sending product LCL or FCL influence the delivery service? How can a tool be constructed to simplify the decision-making process regarding the choice of sending products LCL or FCL? Method – A total cost model was developed. LÄS MER