Sökning: "tourettes i skolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tourettes i skolan.

  1. 1. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  2. 2. Jämlikhet genom olikhet : en kvalitativ studie om hur man arbetar med och bemöter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Amedi; Yasmin Khazal; [2014]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; semistrukturerad intervju; lärare; elev; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur man på en skola arbetar med elever som har olika neuropsykiatriska diagnoser. Vidare är det av intresse att undersöka hur dessa elever bemöts av andra på skolan. LÄS MER

  3. 3. Tourettes Syndrom och tics hos skolbarn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Tanya Åkerlund; [2006]
    Nyckelord :Tourette Syndrome; Children; School; Tourettes syndrom; Gilles de la Tourette; Tics; Barn; Skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att i en litteraturstudie ge en allmän beskrivning av Tourettes syndrom och övriga ticstillstånd, samt att granska förhållandena för barn med TS och tics i skolan och vilka förslag som i litteraturen ges på anpassad skolgång för dessa barn. Studien är en kunskapsöversikt med följande frågeställningar: Hur beskrivs Tourettes syndrom och tics i vald litteratur? Vilka problem kan ses hos barn med Tourettes syndrom och tics i skolan enligt vald litteratur? samt Vilka förslag ges i vald litteratur på anpassad skolgång eller pedagogiska insatser för barn med Tourettes syndrom eller ticsbesvär? Dessa frågeställningar har utgjort kategorier i struktureringen av materialet via meningskategorisering. LÄS MER