Sökning: "trängselskatten"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet trängselskatten.
1. Varför har cykelpendlingen ökat till och från Stockholms innerstad?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statistiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats försöker identifiera faktorer som förklarar varför cykelpendlingen till och från Stockholms innerstad har ökat mellan 1980 och 2020. Vi bildar och väljer ut tre linjära regressionsmodellerna vilka vi anser vara de bästa modellerna utifrån ett flertal urvalskriterier. LÄS MER
2. Demokratiska Ideal - En fallstudie om folkomröstningen gällande trängselskatten i Göteborg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Denna uppsats är en fallstudie som ska visa hur demokratiska ideal kan ta sig i uttryck i partiers ställningstagande i ett specifikt fall. Utgångspunkten för uppsatsen är det specifika fallet folkomröstningen angående trängselskatten som genomfördes i Göteborg 2014 och debatten runt omkring. LÄS MER
3. Trängselskattens lämplighet och optimala utformning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Trängsel orsakar en rad negativa konsekvenser såsom tidsfördröjning, buller, miljöutsläpp och ökad olycksrisk. Dessa ses i ekonomiska termer utgöra negativa externaliteter och bidrar till en ineffektiv marknadsallokering. LÄS MER
4. Trängselskatt - Medfinansiering av Västsvenska paketet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : Göteborg är en stad som växer. Det behövs åtgärder för att göra stadens transportsystem mer effektivt när invånarantalet ökar, en bakgrund till att infrastrukturprojektet Västsvenska paketet har utvecklats. Vid årsskiftet 2013 introducerades ett system för trängselskatt, som en del av Västsvenska paketet, i Göteborgs stad. LÄS MER
5. Hur kan trängelskatt reducera köerna i Stockholm under rusningstrafiken? : Och vilka är effekterna på detaljhandeln?
Kandidat-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur trängselskatten kan minimera kölängder under rusningstrafik i Stockholms innerstad mellan 05.30 och 09.30. Kölängd definieras här som skillnaden mellan antalet inkommande bilar under en viss tid och antalet bilar som lämnar vägen under samma tid. LÄS MER