Sökning: "träning för barn med koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden träning för barn med koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Akademiska pauser och dess inverkan i klassrummet : En litteraturstudie som jämför lågintensiva och medel- eller högintensiva aktiviteter i skolan.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martin Sundqvist; Elin Philipsson; [2021]
    Nyckelord :Akademisk paus; fysisk aktivitet; mindfulness och kognitiva funktioner.;

    Sammanfattning : Dagens skola präglas av ett friare arbetssätt med högre krav på individen än tidigare. Dagens undervisning möter inte alla elevers behov i skolan. Andelen elever som omfattas av åtgärdsprogram ökar och skolan lyckas inte sätta in stöd för alla som är i behov av det. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med grovmotorik i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Berlin; [2016]
    Nyckelord :elever; enkät; finmotorik; förskoleklass; grovmotorik; intervjuer; pedagoger; sensomotorisk träning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur pedagoger arbetar med grovmotorik i förskoleklass. Tidigare analyser tyder på att det inte finns någon tydlig läroplan för förskoleklass pedagoger om hur de ska arbeta med grovmotorik. LÄS MER

  3. 3. Motorisk träning : Grundrörelseträning främjar barns koncentrationsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Torsson; Annika Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Miljö; rörelse; koncentrationsförmåga; barn; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger på förskolan hjälper barn med koncentrationssvårigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker även miljöns inverkan på barn med koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  4. 4.   FYSISK AKTIVITET OCH KONCENTRATIONSFÖRMÅGA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Suzanne Viklund; Daniel Sundelin; [2009]
    Nyckelord :Koncentrationsförmåga; koncentrationssvårigheter; fysisk aktivitet; inlärning; ADHD; DAMP;

    Sammanfattning :   Syftet med denna uppsats är att se om det finns ett samband mellan fysisk aktivitet och koncentrationsförmåga samt att utreda om det kan vara bra för barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter att ha mer idrott i skolan. I den teoretiska bakgrunden redogör vi framförallt för begreppen fysisk aktivitet, koncentrationsförmåga och koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Den motoriska träningens betydelse för koncentrationsförmågan : med fokus på lärandesituationen i skolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Bravell; Mattias Jackson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk träning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmåga samt hur medveten motorisk träning påverkar elevernas lärandesituation i skolan. LÄS MER