Sökning: "traditionella företag"

Visar resultat 1 - 5 av 979 uppsatser innehållade orden traditionella företag.

  1. 1. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Rahima Shareefi; [2024-02-20]
    Nyckelord :Sustainability; integration sustainability; management control system; triple bottom line; balanced scorecard; sustainability balanced scorecard;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER

  2. 2. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  3. 3. Coverage increase in a plant-based BB cream formulation with natural pigments

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Leelou Zoé Billot; [2024]
    Nyckelord :BB cream; Coffee; Coverage; Formulation; KAFFAGE®; BB cream; kaffe; täckning; formulering; KAFFAGE®;

    Sammanfattning : Kaffe Bueno, ett bioteknologiskt start-up-företag dedikerat till framsteg inom naturliga och gröna produkter, fokuserar på att utnyttja den outnyttjade potentialen hos kaffebiprodukter genom grön kemi och bioteknik. Då endast 1% av kaffet används för bryggning, extraherar företaget lösliga och olösliga produkter genom en uppdelning mellan ett oljeutvinning och ett efterföljande vattenuttag, vilket bidrar till att sänka CO2-utsläppen per värde och en cirkulär ekonomi. LÄS MER

  4. 4. Vad är poängen? : En narrativ jämförande analys av Kevin Bangs egna videor och marknadsföringsvideor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Larsson; Cecilia Månsson; [2024]
    Nyckelord :Kevin Bang; TikTok; Advertising; Collaborations; Influencers; Narratology; Social Media; Narrative Analysis; Kevin Bang; TikTok; Reklam; Samarbeten; Influencers; Narratologi; Sociala medier; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Reklam har genom tiderna utvecklats från att vara övervägande argumenterande text till att påsenare år ha en mer berättande ansats, särskilt med framväxten av videoreklam. Socialamedier har lockat många företag att flytta sin reklam från traditionella medier till socialamedier på grund av den ökande användningen. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för enanvändarcentrerad företagskultur : En fallstudie av hur olika faktorer påverkar enanvändarcentrerad företagskultur under en agilsystemutvecklingsprocess av digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Grandin; [2024]
    Nyckelord :UX; User experience; user centred; organization culture; UX-maturity; design; silo; agile system development; UX; användarcentrering; organisationskultur; UX-mognad; design; silo; agilsystemutveckling;

    Sammanfattning : Att involvera UX (”User Experience”) i ett tidigt skede i en agil systemutvecklingsprocess avdigitala produkter och tjänster har visat sig vara en framgångsfaktor för företag. Företag inseri allt högre grad affärsvärdet av att involvera användare. LÄS MER