Sökning: "trafikolyckor"
Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade ordet trafikolyckor.
1. Multimodala varningssignaler och dess påverkan på människors tillit till självkörande fordon
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Den ökade autonomin inom olika samhällssektorer, särskilt utvecklingen av självkörande bilar har betydande konsekvenser för samhället. Självkörande bilar erbjuder fördelar såsom minskade trafikolyckor, lägre utsläpp och förbättrad trafikflödeseffektivitet. LÄS MER
2. A New Approach for Positioning Human Body Models Utilising the 3D-Graphics Program Blender
Kandidat-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystemSammanfattning : A finite element human body model (FE HBM) is a detailed virtual model of the human body that, for example, is used for simulating traffic accidents. A problem with HBMs is that there is no simple way to position the HBMs in non-standard positions. LÄS MER
3. Minskar spinal rörelsebegränsning tiden på olycksplats? : En jämförelsestudie mellan spinal rörelsebegränsning och spinal immobilisering
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Fem miljoner människor dör varje år relaterat till trauma. Detta gör trauma till den sjunde vanligaste dödsorsaken där främst yngre drabbas. Den trubbiga skademekanismen utgör 90% av fallen, exempelvis genom trafikolyckor och fall. Av dessa drabbas 2–4% av spinala ryggskador, vilket är en fraktur på nacke- eller ryggkotpelaren. LÄS MER
4. Manoeuvre Coordination : Assuring safety in overtaking
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : The frightful statistics regarding road accidents draws a dreadful picture for individuals, communities, and nations across the globe. The number of fatalities exceeds a million every year. To address this issue, an initiative called Vision Zero was introduced first in Sweden 1997. LÄS MER
5. Att köra eller att inte köra : ett steg mot en acceptansmodell för självkörande fordon
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Självkörande fordon har tillskrivits fördelar såsom reducering av trafikolyckor samt bränsleutsläpp. Samtidigt återfinns en påtaglig upplevd osäkerhet för tekniken hos potentiella användare. Syftet med denna studie var att vidareutveckla och testa en acceptansmodell för självkörande fordon. LÄS MER