Sökning: "transaktionsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet transaktionsteorin.

  1. 1. Ad fontes för en djupare förståelse av kritiskt tänkande i svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Natalie Carrasco; [2022]
    Nyckelord :kritiskt tänkande; skönlitteratur; litteraturundervisning; svenska; transaktionsteorin; Vygotskij; Rosenblatt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka nya vägar till att främja kritiskt tänkande i ämnet svenska på gymnasiet, där den erfarenhetspedagogiska undervisningstraditionen är den rådande ämneskonceptionen. Genom en återgång till och närläsning av Vygotskijs ”Undersökningens problem och metod” i Tänkande och språk samt Rosenblatts Literature as Exploration ämnar studien ge svar på om verken ger nya impulser till ett tänkande om kritiskt tänkande och om ett ”tänkesätt” kan ersätta en entydig definition av begreppet för läraren i svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares syn på högläsning i årskurs 7–9 : Svensklärares argument till att använda eller att inte använda högläsning som ett didaktiskt verktyg påhögstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; svensklärare; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en bild av svensklärares syn på högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever. Genom en kvantitativ enkätundersökning med stort kvalitativt fokus gav 100 svensklärare sin syn på högläsning av skönlitteratur som en metod i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Högläsning – En förtäckt rast eller ett lärtillfälle? : En kvalitativ studie om hur sju lärare i årskurs 1 använder högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Danial Ornina; Gashi Arbenita; [2022]
    Nyckelord :högläsning; interaktion; språk; lässtrategier; boksamtal;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur sju lärare i årskurs 1 arbetar med högläsning i klassrummet. Syftet med studien är att undersöka och få en större förståelse för högläsningens rolli lärarnas undervisning utifrån deras erfarenheter och argument för de didaktiska val degör. LÄS MER

  4. 4. Att läsa mellan raderna tillsamman. : en studie av inferenser i två modeller för textsamtal

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonna Olofsson; Elin Hallberg; [2020]
    Nyckelord :Textsamtal; boksamtal; litteraturundervisning; inferenser; samtalsledarens roll; intervention; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Textsamtal är ett vedertaget sätt att bearbeta gemensam läsning av litteratur såväl i skolans undervisning som på lärarutbildningar. Aidan Chambers och Judith Langer är två framstående förespråkare för textsamtal som fått stort inflytande i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Världen ur nya ögon : Sciencefiction i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fredrik Jansson; Jonas Persson; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; sciencefiction; ekokritik; litteraturpedagogik; kritiskt tänkande; kreativitet; transaktionsteorin; Margaret Atwood; Lpf 94; Gy 2000; Gy 2011;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie har varit att undersöka hur elever och lärare i svenska 2 på gymnasiet tillsammans kan arbeta med skönlitterära verk inom sciencefiction-genren för att utveckla ett nyanserat perspektiv på omvärlden. Utöver detta har vi också undersökt målen med läsning i gy 11 och jämfört dem med målen i lpf94, för att ta reda på hur läsandets syfte och mål har motiverats och förändrats. LÄS MER