Sökning: "tre medel för att övertyga"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tre medel för att övertyga.

  1. 1. "Allt gott, Oatly" : – En retorisk analys av Oatlys kriskommunikation under tre politiskt orienterade kriser

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elsa Prigorowsky; Lina Börjesson; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; förtroendekris; PR; image; retorik; Oatly; Blackstone Growth; China Resources; Israel-Palestina-konikten;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en retorisk analys av Oatlys externa kommunikation under tre politiskt orienterade kriser i syfte att undersöka hur de använder olika strategier och retoriska medel för att övertyga sin publik och upprätthålla sin image. Med förtroendekris, public relations, Image Repair Theory och retorik som teoretiskt ramverk har vi kunnat identifiera hur Oatlys kommunikation förhåller sig till olika normer och strategier inom dessa teorier. LÄS MER

  2. 2. Hållbara budskap - En studie om hur hållbarhet kommuniceras

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Amelia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :CSR; Hållbarhet; ICA; klassisk aristotelisk retorik; reklamfilm; visuell retorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en ökad förståelse för hur ICA kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, detta då ICA enligt SBIs undersökning uppfattades som en av de mest hållbara dagligvarubutikerna i Sverige 2020 (Sustainable brand index 2020b). För att utläsa hur hållbara budskap kommuniceras i tre reklamfilmer studeras de med hjälp av metoder hämtade från såväl den klassiska retoriken som den visuella retoriken. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingen utav social manipulering : En kartläggande granskning av säkerhetsåtgärder 2008 kontra 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Stina Johansson; [2019]
    Nyckelord :Social engineering; social engineering attack; social engineering technique; security measure; information security; Social manipulering; social manipuleringsattack; social manipuleringsteknik; säkerhetsåtgärd; informationssäkerhet;

    Sammanfattning : Sociala manipulatörer besitter förmågan att använda social interaktion som medel för att övertyga en individ eller organisation till samtycke för en specifik förfrågan. Syftet är att uppnå ett mål i form av exempelvis ekonomisk vinning, obehörig åtkomst eller serviceavbrott. LÄS MER

  4. 4. Must I Undertake to Prove That the Slave Is a Man? : en retorikanalys om de svarta människornas värde under slaveriet och retorikens medel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Dennis Viklund; [2016]
    Nyckelord :tal; Slaveri; Mänskligt Värde; Human rights; Pathos och Logos; Ethos; Retorik; Mänskliga Rättigheter; Rasism; Frederick Douglass; Abolitionism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att genom fyra utvalda tal av den framstående abolitionisten Frederick Douglass se hur, genom hans tal, en svart människas värde skildras i USA under tiden kring det amerikanska inbördeskriget och genom vilka retoriska medel han nådde fram med sitt budskap. För att få svar på frågeställningarna har denna uppsats använts sig av Renbergs retorikanalys som teori och metod. LÄS MER

  5. 5. Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Camilla Eriksson Sjöö; Beatrice Folkesson; [2014]
    Nyckelord :Rhetoric; Market Rhetoric; Visual Rhetoric; Marketing; aid organization; promotional film.; Retorik; Marknadsretorik; Visuell retorik; Marknadskommunikation; biståndsorganisation; kampanjfilm;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur en biståndsorganisation använder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den här studien är relevant för att kunna förstå hur biståndsorganisationer påverkar mottagarna av kampanjfilmer. LÄS MER