Sökning: "trianguleringsmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet trianguleringsmetod.

  1. 1. Storstadsregionernas social- och arbetsmarknadsförvaltningars tankar inom organisationsteoretiska frågor i förvaltningen : en skandinavisk institutionell analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Carolina Gadderus Blom; Amanda Gelotte; [2024]
    Nyckelord :Scandinavian institutional theory; isomorphism; mimetic isomorphism; forced isomorphism; normative isomorphism; decoupling; sense-making; translation; idea diffusion; organizational change; Skandinavisk institutionell teori; isomorfism; mimetisk isomorfism; tvångsisomorfism; normativ isomorfism; löskoppling; meningsskapande; översättning; idéspridning; organisationsförändring;

    Sammanfattning : This study aims to explore the perspectives of the metropolitan regions’ social and/respective labor market administrations within organizational theoretical issues throughout a Scandinavian institutional analysis.  The study has been conducted with a triangulation method, which combines both qualitative and quantitative methods to increase the study's validity. LÄS MER

  2. 2. Bokformens betydelse och elevens inkludering i högläsningssammanhang : En fenomenografisk studie om utvecklingen av elevers läslust i tidig skolålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mirjam Reuterswärd; Boel Melin; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läslust; intresse; inkludering; illustrationer; engagemang;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från en kombinerad enkät- och intervjustudie där vi undersöker vilken betydelse de olika bokformerna kapitelbok och bilderbok har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsning i skolan. Som ett komplement till detta vill vi se vilken betydelse delaktigheten i valet av bokform har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsningsboken. LÄS MER

  3. 3. Hållbara torg : En studie av Stora Torget i Södertälje ur ett socialt hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Elias Barchin; Ludvig Lidström; [2022]
    Nyckelord :Squares; urban planning; architectural design; social sustainability; lighting; vegetation; Södertälje; Torg; stadsplanering; arkitektonisk design; social hållbarhet; belysning; vegetation; Södertälje;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att förstå vilka arkitektoniska designkvalitéer som ingår i ett socialt hållbart torg och hur dessa kvalitéer kan appliceras på Stora Torget i Södertälje. Huvudmålet med arbetet är att producera ett detaljerat utvecklingsförslag som både är förankrat i litteraturen och folkviljan, men även det tidigare kommunala arbetet som ägt rum på torget. LÄS MER

  4. 4. Äru me? : En studie om chatt, - och standardsskriftspråk i skrivuppgifter av elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jennifer Saari; [2022]
    Nyckelord :Skriftspråk; Chattspråk; Genus; Språk; Grundskola åk 4–6; Digitalisering;

    Sammanfattning : I följande studie utreds det informella chattspråket och det formella standarskriftspråket i elevarbeten hos elever i åk 4–6. Förutom att utreda om och vilka chattspråksord som förekommer utreds också elevers språkliga medvetenhet kring kodväxling mellan språkbruken. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i svenskämnet F-3 - Att arbeta tillsammans med läsning och skrivning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Nilsson; Malin Winberg; [2020]
    Nyckelord :Barnkonventionen; F-3; KASAM; Kooperativt lärande; KL; Learning by doing; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; ZPD.;

    Sammanfattning : Studier visar att svenska elever har en negativ inställning till läsning och skrivning, vilket kan medföra problem för dem. För att vara en aktiv medborgare i samhället ställs det krav på att vara en bra kommunikatör. Att kunna läsa och skriva utgör en naturlig del av att kunna kommunicera. LÄS MER