Sökning: "trovärdighet sociala medier"

Visar resultat 6 - 10 av 139 uppsatser innehållade orden trovärdighet sociala medier.

  1. 6. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER

  2. 7. AI vs. Människa : Vilken talare upplevs vara mer trovärdig?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Widman; Elliot Darth; [2023]
    Nyckelord :Talsyntes; AI-talare; talare; trovärdighet; förtroende; artificiell intelligens;

    Sammanfattning : As the use of artificial intelligence (AI) continues to grow in the media industry, such as within social media, its application in various technologies like speech synthesizers is growing. With this, there is a need to investigate how people perceive AI as a speaker in comparison to humans. LÄS MER

  3. 8. Influencers trovärdighet : En kvalitativ studie om hur influencers storlek påverkar deras trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Abdela Abdela; Jasmine Ahmed; Rumeysa Asci; [2023]
    Nyckelord :Influencer; influencer’s size; followers; credibility; social media; Ohanian’s source credibility model; Influencer; influencers storlek; följare; trovärdighet; sociala medier; Ohanians trovärdighetsmodell.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether the number of followers affects an influencer's credibility using Ohanian's credibility model (1990). The study contributes to an understanding of how the size of influencers affects the followers' intake of information from influencers. LÄS MER

  4. 9. Influencers trovärdighet, varumärke och konsumentens köpintention : En kvantitativ studie som beskriver sambandet mellan dessa tre aspekter inom influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Leen Manjalo; Jacqueline Saidi; [2023]
    Nyckelord :Credibility; Trust; Influencer marketing; Brand; Ewom; Buying intention; Trovärdighet; Influencer marketing; Varumärke; Ewom; Köpintention;

    Sammanfattning : Syftet: Uppsatsens syfte är att beskriva hur influencers kan framstå som trovärdiga för att kunna motivera konsumenternas köpintentioner i elektroniskt word of mouth (EWOM). Uppsatsens syfte ska även beskriva om influencers trovärdighet styr konsumentens uppfattning för varumärken som därigenom påverkar köpintention. LÄS MER

  5. 10. TikTok Revolutionen : En kvantitativ studie om hur user generated content på TikTok påverkar konsumenters köpintention.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Bredin; Oskar de Dardel; [2023]
    Nyckelord :User generated content; UGC; Source credibility; Sociala medier; TikTok; Köpintention; Viralitet; Medvetenhet; Generation Z;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat samhället och idag använder en stor del av Sveriges befolkning sociala medier. Tiktok är idag en av världens största sociala medieplattform och det blir alltmer attraktivt för företag att marknadsföra sig på plattformen. LÄS MER