Sökning: "turism som en fenomen"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden turism som en fenomen.

  1. 1. Överturism - Existerar det på Gotland? - En kvalitativ studie baserad på aktörers och lokalbefolkningens attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alicia Typpö; Henrik Petersson; [2023]
    Nyckelord :Överturism; bärförmåga; säsongsvariation; platskänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problemdiskussion: Turism är en växande sektor som idag är viktig för flera destinationer. Kombinerat med att den tekniska och digitala utvecklingen, som skapat lättillgängliga och billigare resor vilket har resulterat i en högre efterfrågan, bidrar detta till ett intressant balansproblem där överturism har blivit allt mer diskuterat. LÄS MER

  2. 2. Temaarvsturism - Temaparkernas unika differentieringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Simon Hallberg; Malin Ellberg Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; temaparker; tematisering; kulturarv; storytelling; nostalgi; temaarvsturism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att differentiera sig som företag är viktigt idag för att bestå livskraftig inom den ständigt växande turismbranschen. Fenomenen kulturarv och tematisering används som differentieringsstrategier inom temaparker men begreppen storytelling och nostalgi används också inom temaparker för att skapa konkurrenskraft. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan motivationsfaktorer till volontärarbete och inställning till ett Vinter OS i Sverige 2030 : En fallstudie av volontärarbetare från skidskyttevärldscupen i Östersund 2023

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Isak Augustsson; Jonatan Engström; [2023]
    Nyckelord :Volontärarbete; motivationsfaktorer; evenemang; skidskyttevärldscupen; megaevenemang; vinter-OS;

    Sammanfattning : Volontärarbete är ett fenomen som uppkommer inom flertalet olika branscher och arbetssammanhang, bland annat inom undervisning samt idrottsevenemang. Volontärarbete handlar om att människor ställer upp med sin tid till att arbeta utan ekonomisk avlöning. LÄS MER

  4. 4. Postmodern finans: En explorativ studie om finansiella influensers och marknadsmanipulation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Jesper Mård; William Strömberg; [2022]
    Nyckelord :financial influencers; game rule; hyperrealism; irrational finance; market manipulation; postmodernity; rational finance; the Swedish market abuse act; finansiell influenser; hyperrealism; irrationell finans; marknadsmanipulation; marknadsmissbrukslagen; postmodernism; rationell finans; spelregel;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att studera problematiken som har uppstått i och med det växande fenomenet finansiella influensers och dess koppling till marknadsmanipulation. Med en explosiv ökning inom aktiehandeln på dagens finansmarknader är det många beslut som inte längre kan definieras med enbart klassisk finansiell teori. LÄS MER

  5. 5. Planering för hållbar utveckling av naturturismdestinationer - En kvalitativ studie av hållbarhetsperspektiv och intressekonflikter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Camilla Strandberg; [2021-09-15]
    Nyckelord :Hållbarhetsperspektiv; intressekonflikter; landsbygdsutveckling; naturturismdestinationer; naturskydd; strandskydd; naturturism; turism; platsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Inom regeringssatsningen för Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden genomfördes ett antal projekt där marknadsföringskampanjen The 72 Hour Cabin ingick. Kampanjen utspelades under 2017 på en platslös ö som valdes utifrån att den låg enskilt till. LÄS MER