Sökning: "turism som produkt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden turism som produkt.

  1. 1. Luxuösa andetag : En kvalitativ studie om hur svenska mindfulness-företag arbetar med hållbarhet inom deras mindfulness-resor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Camilla Bergström; Fredrika Fagerberg; Frida Jansson; [2020]
    Nyckelord :Mindfulness; Mindfulness travles; Retreat; Sustainibility; Mindfulness; Mindfulness-resor; Retreat; Hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how small enterprises in Sweden work with sustainable tourism and sustainability within their mindfulness retreats. Mindfulness retreats are analyzed through the perspectives of economic, social and ecological sustainability. During the study a qualitative method was used. LÄS MER

  2. 2. Sinnesupplevelser och besöksmotiv på en maritim kulturarvsattraktion : En studie om internationella besökare och turisters upplevelser på Vasamuseet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Clas Wallin; David Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Turism; upplevelser; människans fem sinnen; sinnesupplevelser; besöksmotiv; kulturarvsattraktioner; maritim;

    Sammanfattning : Att veta hur en internationell besökare eller eller turist upplever en maritim kulturarvsattraktion är av yttersta vikt för att kunna utveckla produkter som kan attrahera, tillfredsställa och ge en god upplevelse. Att veta vad det är som motiverar dem att besöka olika sorters attraktioner är viktig kunskap för att kunna komponera en komplett produkt. LÄS MER

  3. 3. Flera sidor av samma berg – naturkonstruktioner när Houdini pratar produkter på Youtube

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :van Keppel Olle; [2015]
    Nyckelord :Konstruktion; naturkonstruktion; natur; Houdini; socialkonstruktionism; produkter; naming; re-framing; semiotisk flexibilitet; semiotisk analys; narrativ analys;

    Sammanfattning : I tider av miljöproblem ställs begrepp om natur och vad det innebär på sin spets. Olika uppfattningar vad som är naturligt och vad som är ett miljöproblem har dominerat inte minst klimatdebatten. LÄS MER

  4. 4. Dåtiden i nutiden för framtiden : En studie om Söderköping stads kulturarvsturism och kulturarv som resurs.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Charlotte Jörgenson; [2015]
    Nyckelord :Söderköping; kulturarv; turism; kulturarvsturism; kulturturism; globalisering;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att analysera dels vad som lyfts fram av Söderköpings kommun som kulturarv i småstaden Söderköping, dels hur Söderköpings kommun förhåller sig till kulturarvet. Ett ytterligare syfte är att analysera Söderköpings aktuella kulturarvsprogram för perioden 2014-2016 samt göra intervjuer med betydelsefulla personer som arbetar inom området. LÄS MER

  5. 5. Cross-border : en kulturgeografisk produkt för Scandinavian Islands

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Melissa Andersson; Sarah Abrahamsson; [2012]
    Nyckelord :Cross-border; samarbete; rutt; turism och kultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig på ett examensarbete via Scandinavian Islands där syftet har varit att studera möjligheterna till att skapa en turistprodukt, utifrån temat vikingar, som kan förstärka och binda besöksnäringen i regionerna mellan länderna Sverige och Finland. Utifrån detta har frågor tagits fram i form av: Är det möjligt att skapa en cross-border produkt, i form av en vikingarutt, som sträcker sig mellan Sveriges och Finlands skärgård? Hur ser samarbetsmöjligheterna ut för en potentiell vikingarutt?, och Är vikingatemat något som skulle fungera året om, eller är det säsongsbetonat? För att besvara dessa frågor har vi utgått från framförallt kvalitativa metoder i form av intervjuer och informationssökning via olika webbsidor kopplade till temat. LÄS MER