Sökning: "turismindustrin"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet turismindustrin.
1. The Road Forward From a Pandemic : A qualitative study of small business owners in the tourist industry on Phuket Island
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studierSammanfattning : Given the impact that the COVID-19 pandemic has had on the world and researchers prospecting more events like this to happen in the future it is important to shed light on the impact which it have had on those especially vulnerable to these sorts of risks and disasters. Furthermore, the tourism industry is known for its vulnerability and volatility in the eye of global events. LÄS MER
2. Hur hållbar är din fjäll-”svemester”? : En fallstudie av miljöpåverkan från STF Blåhammaren fjällstation – en fjällstation i väglöst land
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggandeSammanfattning : Den globala turismindustrin bidrar till utsläppen av växthusgaser och 65 % - 95 % av utsläppen av växthusgaser kommer från transport av turister till och från semesterorten. En undersökning som Svenska Turistföreningen (STF) gjort via Novus visar att 3 av 4 svenskar väljer att spendera sin semester i Sverige. LÄS MER
3. Staden som arena : En studie av idrottsevenemangens effekter kopplat till utvecklingen av Kalmar som turiststad
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Idrottsturism är ett växande segment inom turismindustrin och idrottsevenemang används ofta av destinationer för att attrahera turister. Med modiga eldsjälar och duktiga arrangörer har Kalmar vuxit till en evenemangsstad med en bred portfölj av idrottsevenemang som bidragit med olika effekter. LÄS MER
4. Jag möts av destinationsmarknadsföring dagligen på sociala medier : En studie om konsumenternas tolkning av destinationsmarknadsföring på sociala medier
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Under de senaste åren har det blivit allt vanligare för konsumenter att använda sig av sociala medier, främst inom turismindustrin. Det är vanligt för konsumenter att idag stöta på nya destinationer och att viljan av att resa uppstår genom sociala medier. LÄS MER
5. Unga vuxnas uppfattningar och upplevda ansvar om turismens miljöpåverkan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : Turismindustrin är en bransch som allt mer ökar och bidrar till en mycket positiv utveckling i form av arbetstillfällen, kulturutbyte och många andra positiva aspekter. Men då det även bidrar till negativ inverkan på jordens miljö, som hotas av förstöras av det ökade resandet, måste branschen ta sitt ansvar och gå mot en mer hållbar framtid som också värnar om miljön. LÄS MER