Sökning: "två nationaliteter"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden två nationaliteter.

  1. 1. Finansiell karaktäristika hos förvärvade företag : En kvantitativ studie baserad på svenska IT-konsultbolag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Björn Danielsson; Elina Edin; [2021]
    Nyckelord :Fusioner förvärv; faktorer; motiv; nyckeltal; IT-konsultbolag; Sverige; jämförelse; finansiell karaktäristika; kännetecken; typ av förvärv;

    Sammanfattning : Transaktioner företag emellan som leder till att ägandeskap överförs eller sammanslås med andra enheter har förekommit sedan slutet av 1800-talet. Dessa förvärv och fusioner har satt sin prägel på företagsekonomin och format hela branscher och företagslandskap. LÄS MER

  2. 2. Tillsammans tar vi ett glas vin : Samtal om relation och inställning till gemenskaper, rolltransaktioner och alkohol på äldre dagar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Susanne Bergqvist; Peter Höglander; [2020]
    Nyckelord :Socialpedagogik; gemenskap; roller; alkohol; transaktioner; äldre och pension;

    Sammanfattning : Att åldras handlar om att genomgå olika transaktioner i livet vilket innebär att roller tillkommer under livscykeln. Kroppen åldras i samklang med hur individen rör sig genom tid och rum. Alkoholen kan vara en del i människans liv vilket kan innebära att transaktioner kan förändra inställningen och relationen till alkohol. LÄS MER

  3. 3. “Moving forward in the past” - a historical analysis of two speeches made by Slobodan Milošević regarding historical use of nationalism and ethnicity for the employment of divisiveness and fear-mongering.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Ismar Didic; [2020]
    Nyckelord :nationalism; etnicitet; historiebruk; Storserbien; Serbien; Albanien; Kosovo; ethnicity; use of history; Milošević; Slobodan; Greater Serbia; Serbia; Albania; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Under 1990-talet bröt den före detta socialistiska federala republiken Jugoslavien upp längs sina republikers gränser, till stor del på grund av en ekonomisk och politisk kris, liksom en ökning av nationalism och etniska spänningar. Där olika nationaliteter och etniska grupper kämpade för att samexistera, och olösta etniska, nationalistiska och religiösa problem steg upp till ytan - försökte en serbisk politiker vid namnet Slobodan Milošević, att utnyttja det serbiska folkets missnöje och mobilisera det till ett splittrande och skrämmande narrativ som skulle uppnå fantasin om ett "Storserbien". LÄS MER

  4. 4. Interkulturell Branding : En kulturell jämförelse mellan reklamfilmer och metoderna till att marknadsföra med hjälp av reklamfilm hos olika nationaliteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Joshua Clay; [2020]
    Nyckelord :Branding; Varumärkesutveckling; Reklamfilm Kultur; Nationella marknader;

    Sammanfattning : För att etablera ett varumärke bland människor behövs marknadsföring. Men hur man ska marknadsföra är en komplicerad process, då det är många delar som behövs struktureras upp för att skapa en sammanfattande kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Lokalisering av huvudkontor bland Sveriges största företag : En studie om drivkrafter som förklarar huvudkontorens lokalisering

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rebecca Jarlheden; Lovisa Larsdotter; [2019]
    Nyckelord :Branschtillhörighet; drivkraft; flytt; huvudkontor; inflyttningar; lokalisering; skatter; storlek; utflyttningar; ägarförändringar; ägarstruktur;

    Sammanfattning : Utflyttningar av huvudkontor ökade kraftigt i Sverige under slutet av 1990-talet och medförde en stor debatt i det svenska näringslivet. Ämnet fick även ökad uppmärksamhet i ekonomisk forskning eftersom det befarades leda till långsiktiga negativa effekter för samhället. LÄS MER