Sökning: "två utvecklare"

Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade orden två utvecklare.

  1. 1. Objektrelationsmappning ADO vs Dapper : En Jämförande Analys av ADO och Dapper för Dataåtkomst

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Jad Shahda; [2024]
    Nyckelord :ADO; Dapper; ORM; database; ADO; Dapper; ORM; databas;

    Sammanfattning : Vården är Sveriges mest viktiga sektor. Med den dagliga ökningen av personer som söker medicinsk vård behöver sjukvården ha ett väl fungerande system lämpligt för databaser, med målet att minimera den nuvarande belastning som redan vilar på sjukvårdssystemet. LÄS MER

  2. 2. On The Evaluation of District Heating Load Predictions

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaper

    Författare :Herman Hansson; [2023]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : District Heating is a technology with the potential to enable a fossil-free society. However, to realize this potential, some improvements need to be made in order to improve District Heating operation at large, decrease losses in the systems, and thus increase the competitiveness of District Heating as a technology. LÄS MER

  3. 3. Low-latency transport protocols inactor systems : Performance evaluation of QUIC in Kompact

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jódís Gunnlaugsdóttir; [2023]
    Nyckelord :Kompact; Component-Actor hybrid framework; Transmission Control Protocol; User Datagram Protocol; Aeron; Quic;

    Sammanfattning : Developers widely use actor frameworks to build highly distributed systems. However, modern actor frameworks are limited in their network implementations, with Transmission Control Protocol (TCP) and User Datagram Protocol (UDP) being the main protocols used for network communication. LÄS MER

  4. 4. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  5. 5. Security evaluation of the Matrix Server-Server API

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Hîvron Stenhav; [2023]
    Nyckelord :Security; Ethical hacking; Open-Source; Matrix; Penetration testing; Threat modelling; API; Säkerhet; Etisk hackning; Öppen källkod; Matrix; Penetrationstesting; Hotmodellering; API;

    Sammanfattning : This thesis presents a comprehensive security analysis of the Server-Server API of the Matrix protocol, providing a detailed examination of its vulnerabilities and contributing a significant body of knowledge to the cybersecurity field. The research focused exclusively on the Server-Server API of the Matrix protocol. LÄS MER