Sökning: "två- och flerspråkighet som språkpolicy i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden två- och flerspråkighet som språkpolicy i förskolan.

  1. 1. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  2. 2. Två-Och flerspråkighet som "språkpolicy" i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Miriam Yazidi Svedlund; [2011]
    Nyckelord :multilingualism; educator; culture; identity; second language; Flerspråkighet; pedagog; kultur; identitet; andraspråk;

    Sammanfattning : The purpose of the essay was to investigate the way four different educators, at a pre-school with a bilingual profile, work towards strengthening the children’s bilingualism as well as their identity. The research questions concern which guidelines are being used, the educators perceptions concerning children’s bi- and multilingualism and in what way they believe that their pre-school distinguishes itself from others. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i praktiken : En studie kring förskolans arbete med flerspråkiga barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Maja Pajovic; [2010]
    Nyckelord :Förskola; modersmål; flerspråkighet; språkpolicy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka på vilket sätt förskolan ger utrymme för och stimulerar de flerspråkiga barnens modersmål och flerkulturella identitet. Jag har varit med i verksamheten, på två förskolor inom samma enhet och observerat pedagoger, modersmålstränare samt flerspråkiga barn och sedan intervjuat pedagogerna och modersmålstränarna. LÄS MER