Sökning: "tvåspråkiga barn språkutveckling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden tvåspråkiga barn språkutveckling förskola.

  1. 1. Att göra det annorlunda normalt i förskolan : En vetenskaplig essä om att förstå och stödja tvåspråkiga barn i deras språkutveckling och kommunikation utifrån en interkulturell pedagogisk kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Subarna Rahman; [2020]
    Nyckelord :preschool; bilingual; intercultural pedagogical competence; language; communication; sociocultural perspective; mother tongue support and the curriculum 2018 ; förskola; tvåspråkighet; interkulturell pedagogisk kompetens; språk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; modersmålsstöd och läroplan 2018 ;

    Sammanfattning : This is a scientific essay that has been written with the aim to reflect and analyze difficulties of bilingual children to communicate, being seen in a group and to focus during a traditional learning in language development within preschool. I have also reflected on my experiences and competences in intercultural pedagogy to support bilingual children in a changing society and in a globalized world. LÄS MER

  2. 2. Modersmålet i förskolan : En intervjustudie med pedagoger som beskriver hur de jobbar med språkutveckling på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rajia Saad; [2017]
    Nyckelord :modersmål; arabiska; förskola; modersmålsutveckling; tvåspråkiga; flerspråkighet; second language; språkutveckling; khalil gibran;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur fem pedagoger arbetar med barns språkutveckling i relation till hur arbetet med barnens modersmål pågår. Studien har använt en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer av fem pedagoger från fem olika verksamheter. Studien angrips utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Tvåspråkiga barn i förskolan : Pedagogers arbetssätt kring språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Leyla Tayoob; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; miljö; samspel; fria leken; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvalitativ metod få en uppfattning om hur förskollärare arbetar för att stimulera och utveckla språket hos tvåspråkiga barn med ett annat modersmål än svenska i förskolan. Idag möter vi många barn med utländsk bakgrund inom förskolan som har begränsade kunskaper i det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av tidigt modersmålsstöd för flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Heidi Eklund; [2015]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsstöd; tvåspråkighet; flerspråkighet; språkutveckling hos barn; nationella minoritetsspråk; finska; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker om styrdokumenten och förskolornas arbetsmetoder har stöd i forskningen vad gäller språkkunskaper, språkutveckling och kognition hos tvåspråkiga barn. I uppsatsen presenteras en litteraturöversikt för att sammanfatta några forskningsresultat nationellt och internationellt, samt en empirisk studie omfattande fyra kommuner i Uppsala län, där syftet är att undersöka mer konkret hur kommunerna arbetar med modersmålsstöd i förskolorna. LÄS MER

  5. 5. Samarbete mellan modersmålspedagoger förskolepedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om språkutveckling hos tvåspråkiga barn

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anita Kamberi; Thaira Alnajar; [2015]
    Nyckelord :Tvåspråkiga barn; modersmålspedagog; förskolepedagog; språkutveckling; samarbete i förskola; flerspråkiga barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskolepedagoger samarbetar med modersmålspedagoger för att främja språkutveckling hos tvåspråkiga barn. För att få empiriskt underlag i studien använde vi oss av kvalitativ intervjumetod. LÄS MER