Sökning: "tvåspråkigheten"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet tvåspråkigheten.
1. En splittrad identitet : En analys av filmen Populärmusik från Vittula och dess representation av minne och identitet i Tornedalen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/FilmvetenskapSammanfattning : Minnet av minoritetspolitiken i Sverige under 1800-talet och en stor del av 1900-talet harpåverkat den tornedalska identiteten och lämnat efter sig en känsla av utanförskap ochtudelning hos befolkningen. Populärkulturen spelar en betydande roll i att förmedla minnenoch skildra den representerade gruppens identitet och i att påverka identitetsskapandet hosåskådaren. LÄS MER
2. Tvåspråkiga elevers språkutveckling : En intervjustudie om hur tvåspråkiga barns språkutveckling ser ut i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle, där många är flerspråkiga. Skolan blir därför en central plats där många språk möts samt en plats där de ska lära sig ett annat språk. LÄS MER
3. Ålderseffekter av en kritisk period för språkutveckling : Grammatisk intuition hos hörande infödda teckenspråkiga
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : This thesis reports on a study on the ultimate attainment of grammatical intuition in Swedish in 29 adult hearing native signers, bilingual in Swedish Sign Language and Swedish. It is reasoned that measures of such intuition in adults may indicate implicit linguistic entrenchment in Swedish during early language development. LÄS MER
4. EL BILINGÜISMO Y SUS EFECTOS EN ESTUDIANTES DE NIVEL SECUNDARIO
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Tvåspråkigheten och flerspråkligheten har länge funnits i vårt samhälle. I skolorna möter vi oftast personer som har en annan bakgrund, detta är en av de främsta orsakerna av varför vikten av att lära sig ännu ett språk är så viktigt. LÄS MER
5. Tvåspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på tvåspråkighet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas syn på modersmålets betydelse, vilkafördelar och nackdelar det finns med tvåspråkighet samt hur de arbetar med det iförskolan. Studien är en kvalitativ undersökning som baseras på åtta förskolläraresintervjusvar. LÄS MER