Sökning: "tv-spel i framtiden"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tv-spel i framtiden.

  1. 1. Avatarens nya köp – En studie om hur kön påverkar motivationer att köpa icke-funktionella varor i free-to-play spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Markus Lindström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : TV-spel som är gratis för spelare att spela men som kan innehålla saker som spelare kan betala för i spelet kan också kallas för “free-to-play” spel. Vissa av dessa free-to-play spel tillåter spelare att köpa saker som inte påverkar hur spelet fungerar. Detta kan vara saker som förändrade utseenden eller animationer som Marder, B. LÄS MER

  2. 2. Interaktivt Innehåll och Konvergenskultur : En diskursiv fallstudie av Black Mirror: Bandersnatch

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Ruth Tunney; [2019]
    Nyckelord :Convergence culture; Black Mirror: Bandersnatch; Film; Interactive film; Streaming; Konvergenskultur; Black Mirror: Bandersnatch; Film; Interaktiv film; Streaming;

    Sammanfattning : As illustrated by the Netflix special Bandersnatch as a cultural phenomenon, the purpose of this study was to analyze how "new" storytelling forms exist in today's convergence culture. This was done by a discursive case study about TV-critics' reception of Bandersnatch, along with smaller comparative discourses covering both relatively traditional film and TV organizations within the media industry, as well as an online forum. LÄS MER

  3. 3. ”Run you bastards! I’m coming for you all!” : En narrativ och processretorisk analys av Tomb Raider

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Christoffer Wahlsten; [2016]
    Nyckelord :Procedural Rhetoric; Rhetoric; Video Games; Narrative Analysis; Tomb Raider; Lara Croft; Ludology; Characterization; Ludonarrative Dissonance; PC Games; Female Characters; Processretorik; retorik; TV-spel; narrativ analys; Tomb Raider; Lara Croft; ludologi; karaktärisering; ludonarrativ dissonans; datorspel; kvinnliga karaktärer;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sig – med utgångspunkt i en analys av spelet Tomb Raider (2013) – an frågan om hur karakterisering genomförs inom interaktiva dataspel. Wahlsten väljer att använda sig dels av Sonja K Foss metod för narrativ analys, dels av Ian Bogosts procedurala retorik för att visa hur karaktären Lara Croft konstrueras under loppet av spelet. LÄS MER

  4. 4. Tv-spel på bibliotek : En spelsamlings utveckling och utmaningar

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ann Holmats; [2015]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Samlingsbyggande; Tv-spel; Tv-spelssamling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka ett biblioteks tv-spelsamling och se hur samlingen växt fram och utvecklats utifrån de utmaningar man mött och kan tänkas möta i framtiden då tv-spel är ett medium som sedan några år finns på allt fler bibliotek, men inte är helt okontroversiellt. Frågeställningarna i denna uppsats var: Hur såg starten för tv-spelssamlingen ut? Hur ser arbetet med tv-spelssamlingen ut och hur har det utvecklats genom åren? Möter tv-spelssamlingen utmaningar som inte andra samlingar gör? För att besvara dessa frågor gjordes en semistrukturerad intervju med två bibliotekarier som arbetat med en tv-spelssamling sedan start. LÄS MER

  5. 5. Om  det  bara  är  historiskt,  då  blir  det  inte  lika  intressant  för  spelaren”:  Tolv  gymnasieelevers   syn på historiska datorspels historiebruk och pedagogiska potential...

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Arvidsson; Johan Börjesson; John Pettersson; [2013]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiebruk; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning: I det här examensarbetet undersöks sambandet mellan spelandet av historiska dator- och TV-spel och upplevelsen av lärande. Arbetet är baserat på samtalsintervjuer med 1 gymnasieelever vid studieförberedande program som spelar dator- och tv-spel med historisk som utspelar sig i historisk miljö. LÄS MER