Sökning: "typography"
Visar resultat 6 - 10 av 111 uppsatser innehållade ordet typography.
6. Släpp formen fri – Bokstavsklubben
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : This project has gone by the name “Release the form” and later on got the subheading “The Letter Club”. The purpose of the project has been to explore various playful methods that generate letter-forms and make this available for other future graphic designers. LÄS MER
7. I Never Learned To Type With Ten Fingers
Master-uppsats, Konstfack/Grafisk design & illustrationSammanfattning : Luise Schröder founded a private business school in 1910 in Stettin, a city once part of Germany. With a focus on typewriting and stenography, she was a local educator of modern communication. Throughout four generations, her family was impacted by global technological developments and socio-political shifts. LÄS MER
8. Magasinens återfödelse : Hur typografin i modemagasinens omslag kan öka ungas intresse för tryckta modemagasin
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Världen blir mer digitaliserad och det spenderas mer tid framför skärmen än någonsin förr. När allt digitaliseras slussas det fysiska ut, däribland modemagasinen. LÄS MER
9. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER
10. Tillit för en ny produkt inom hårkosmetikindustrin : En studie om tillit vid konsumtion på internet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : Background: The cosmetic industry is one of the most leading industries in the world. With the help of the internet, the consumption of cosmetics has increased because the consumer can consume regardless of place or time. LÄS MER