Sökning: "tysk grammatik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden tysk grammatik.

  1. 1. Migrationsverket vill veta vem du är och var du kommer ifrån! : En systemisk-funktionell analys av en tysk och en svensk informationsbroschyr för flyktingbarn

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Pfister; [2016]
    Nyckelord :Textforschung; systemisch-funktionale Grammatik SFG ; kontrastive Linguistik; Soziosemiotik; unbegleitete minderjährige Flüchtlinge; Migrationsverket; Bundesfachverband unbegleitete minderjährige Flüchtlinge e.V. BumF ; Sachprosa; Informationsbroschüren; textforskning; systemisk-funktionell grammatik SFG ; kontrastiv lingvistik; sociosemiotik; ensamkommande flyktingbarn; Migrationsverket; Bundesfachverband unbegleitete minderjährige Flüchtlinge e.V. BumF ; sakprosa; informationsbroschyrer;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras två informationsbroschyrer för ensamkommande flyktingbarn, en svensk och en tysk. Syftet är att ta reda på hur sändarna beskriver de asylsökande, och om det finns skillnader i hur de olika länderna tilltalar flyktingbarnen. LÄS MER

  2. 2. Olika språkbakgrund och lärande i tyska

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dzeraldin Hadzic; [2008]
    Nyckelord :tyska som språkval på grundskolan; språkinlärning och förstaspråksbakgrund; motiv för språkval; grammatiktest i tyska;

    Sammanfattning : Syftet med studien var dels att undersöka vad som motiverar elever med svenska och bosniska som förstaspråk att välja tyska som språkval i grundskolan, dels att ta reda på om dessa elever har olika lätt att lära sig grundläggande strukturer i tysk grammatik beroende på deras språkbakgrund. Insamlingen av det empiriska materialet har gjorts med både kvalitativa och kvantitativa metoder, närmare bestämt intervjuer, enkäter och två test. LÄS MER

  3. 3. Den deduktiva grammatikundervisningens inverkan på tyskelevers interlanguage

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Bernadette Kaleja; [2008]
    Nyckelord :deduktiv metod; etnicitet; explicit och implicit inlärning; genus; Grammaticality Judgement Test; interlanguage; språkinlärning och språkutveckling; tysk grammatik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete baserar sig på fyra frågeställningar och en hypotes kring hur den deduktiva grammatikundervisningen påverkar tyskelevers interlanguage. Undersökningen försöker visa om den deduktiva metoden t.ex. gynnar en viss elevgrupp beroende på etnicitet och genus. LÄS MER

  4. 4. Deutsche Grammatik - Schwere Grammatik. Mythos oder nur eine Frage der Unterrichtsmethode?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sebastian-Fredrik Giese; Martina Janke-Nilsson; [2007]
    Nyckelord :tysk grammatik; induktiv och deduktiv metod; acquisition-learning; teachability hypotes; language awareness;

    Sammanfattning : Sammanfattning på tyska: Das Ziel unserer Untersuchung besteht darin, den Mythos, dass deutsche Grammatik schwer ist, zu erforschen. Wir möchten herausfinden, inwieweit er noch existiert und durch welche Faktoren er verbreitet wird. LÄS MER