Sökning: "ulrika ivarsson"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden ulrika ivarsson.
1. Varför får aldrig jag rast? : En studie om pedagogers upplevelse av barn och stress på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om pedagogerna i förskolan upplever att barnen är stressade, hur det i så fall tar sig i uttryck och vad de gör för att minska stressen. Med studien vill jag även ta reda på om de pedagoger som arbetat i mer än 10 år upplever att stressen ökat och hur de i så fall ser en förändring. LÄS MER
2. Insatser som möjliggör - berättelser från specialskolan för elever med grav språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ProblemområdeI läroplanerna beskrivs hur centralt språket är för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det är både ett mål för kunskapsutveckling och ett verktyg för lärande i skolan. Elever med grav språkstörning har en sårbarhet för språkburen undervisning och svårigheter med förståelse likväl som uttrycksförmåga. LÄS MER
3. Kära bröder (och systrar?)
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskapSammanfattning : This essay has translation of the Bible in view and more specifically inclusive language. I study a new test translation of Galatians, commissioned by the Swedish Bible Society this year. LÄS MER
4. Kommunikation med hjälp av digitala verktyg i grundsärskolan. : Kan appen Widgit Go bidra till utveckling?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på om digitala hjälpmedel kan skapa möjligheter till kommunikation och samspel för elever i grundsärskolan. Vi har valt att studera surfplatta och appen Widgit Go. LÄS MER
5. Miljöns betydelse för barns lärande : En studie om förskollärares uppfattning kring innemiljöns betydelse för möjligheter till lärande på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Att barns möjligheter till ett lärande är beroende av miljöns utformning är ett framträdande resultat i studien och i förskollärarutbildningens olika kurser. Syftet med följande studie är att undersöka förskollärares uppfattningar kring innemiljöns betydelse för barns möjlighet till lärande. LÄS MER