Sökning: "undervisa i geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden undervisa i geografi.

  1. 1. ”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Modée; Anna Leirvik; [2021-06-03]
    Nyckelord :SO-lärare; ämneslärare; behörig; obehörig; ämneskunskaper; SMK; PCK; geografi; SO-ämnets organisering;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om hur de uppfattar denna organisering samt vilken betydelse kunskapsluckorna får för deras undervisning. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i hållbar utveckling : Samarbeten, ämnesdidaktik och geografi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Knut-Erland Berglund; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; samarbeten; ämnesdidiaktik; geografi; ekonomi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers use collaboration, didactics and geography to teach sustainable development to upper secondary pupils in Swedish schools. A qualitative and interview method was chosen in order to catch the strategies amongst teachers and their perceptions in these matters. LÄS MER

  3. 3. Hur kan elever visa på resonemang i ett provformat? : En undersökning om hur elever ges träning i att resonera om hållbar utveckling.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Theodor Söderberg; [2018]
    Nyckelord :nationella prov; hållbar utveckling; konstruktionism; att resonera; geografiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elever ges möjlighet att utveckla förmågan att resonera om hållbar utveckling. Fyra lärare i geografi i årskurserna 6-9 har intervjuats för att få reda på hur de utformar undervisningen så att eleverna kan visa på resonemang för hållbar utveckling, en textanalys av läroböcker har gjorts för att undersöka om de är utformade så att eleven tränas i att resonera om hållbar utveckling samt så har provfrågorna i nationella provet i geografi för årskurs 9 analyserats för att hitta samband mellan konstruktionen av provfrågor och lärarnas sätt att undervisa i hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Oroande fakta om miljöproblem : Om barns oro för miljöförändringar och hur den kan hanteras i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Jakob Halén; Johanna Roghem; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att genom tidigare forskning undersöka och förstå lärarens uppdrag kring miljöundervisning i geografi, särskilt med avseende på hur barns oro kan hanteras. I litteraturstudien besvaras syftet genom tre frågeställningar som handlar om varför det är viktigt att undervisa om miljöförändringar, hur barns oro ser ut gällande miljöförändringar samt hur lärare kan hantera barns oro i relation till miljöfrågans komplexitet. LÄS MER

  5. 5. Lärarperspektiv på geografiundervisning som behandlar en framtidsdimension : Utrymme, upplevelser och didaktik

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Oskar Bönner; [2018]
    Nyckelord :geografi; framtidsdimension; framtidsfrågor; hållbar utveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Den här studien syftar till att visa på gymnasielärares perspektiv av undervisning som behandlar en framtidsdimension i ämnet geografi. Hur motiverar de utrymmet och behovet för framtidsfrågor? Hur upplever lärare temat med tanke på det ökade fokus på framtidsfrågor som exempelvis klimatförändringar? Och vilka didaktiska val anser lärare som framgångsrika för att behandla en framtidsdimension i undervisningen? Lite - om ens någon – publicerad forskning behandlar direkt lärares perspektiv på upplevelser och uppfattningar om en framtidsdimension som undervisningstema. LÄS MER