Sökning: "undervisning av spanska som främmande språk"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden undervisning av spanska som främmande språk.

  1. 1. Comprensión Auditiva con Material Audiovisual : Las percepciones de estudiantes sobre el uso de video en la enseñanza de lenguas extranjeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Davidsson; [2022]
    Nyckelord :listening comprehension; video; teaching; foreign language; multimodal; extensive listening; body language; audiovisual; hörförståelse; video; undervisning; främmande språk; multimodalt; omfattande lyssnande; kroppsspråk; audiovisuellt; comprensión auditiva; video; enseñanza; lengua extranjera; multimodal; escucha extensiva; lenguaje corporal; audiovisual;

    Sammanfattning : El presente estudio examina las percepciones de los estudiantes sobre el uso del video en una actividad de comprensión auditiva. La actividad se llevó a cabo con 22 estudiantes de noveno grado que habían estado estudiando español desde el sexto grado en una escuela primaria sueca. LÄS MER

  2. 2. Caminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Nathalie Choi Andersson; [2021-08-06]
    Nyckelord :Spanska; lärande; Spanish; learning;

    Sammanfattning : Såväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell förmedling genom språkundervisningen och de material som används. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig nya ord på spanska : En studie om de strategier som tillämpas i undervisning och inlärning av nya ord i det spanska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magela Reyes Cruz; [2021]
    Nyckelord :spanska som främmande språk; språkinlärningsstrategier; inlärning av ordförråd; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Abstrakt Bör elever lära sig nya ord från enkla listor eller genom mer innehållsrika exempel? Syftet med uppsatsen är att studera de strategier för språkinlärning som används av elever ihögstadiet, som har svenska som modersmål, i processen för att lära sig nya ord på spanskasom ett främmande språk, samt att studera de strategier som används i processen att lära utordförråd i ämnet spanska som främmande språk. Avsikten är att komma fram till vilkenkombination av strategier och metoder som är mest effektiva för denna grupp av elever vidinlärning av nytt ordförråd. LÄS MER

  4. 4. ¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petter Weimer; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central del av vårt arbete som lärare, vilket har lett till att jag valt att fokusera på explicit stavningsundervisning i denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. La competencia intercultural en la enseñanza escolar de idiomas extranjeros : Una recopilación de investigaciones anteriores relacionadas con la competencia intercultural en la enseñanza de idiomas extranjeros

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Lund; [2019]
    Nyckelord :Culture; L2; Spanish as a foreign language; foreign languages; modern languages; intercultural competence; intercultural dialogue; interculturality; Swedish National Agency of Education Skolverket ; EU; UNESCO; the Common European Framework of Reference for Languages.; Kultur; L2; spanska som främmande språk; främmande språk; moderna språk; interkulturell kompetens; interkulturell dialog; interkulturalitet; Skolverket; EU; Unesco; Gemensam Europeisk Referensram för Språk.; Cultura; L2; ELE; idiomas extranjeros; competencia intercultural; diálogo intercultural; interculturalidad; La Agencia Nacional de Educación Sueca Skolverket ; UE; el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas.;

    Sammanfattning : Vivimos en un mundo cada vez más globalizado e interconectado, lo que exige nuevas y mejores destrezas en cuanto al comportamiento en contextos interculturales, es decir, contextos donde se encuentran dos o más culturas de manera igualitaria. Documentos rectores para la educación, tanto nacionales (suecos) como internacionales subrayan la importancia de éstas. LÄS MER