Sökning: "undervisning då och nu"
Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden undervisning då och nu.
1. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER
2. Vad övas och vad prövas? : - undersökning av skrivuppgifter i ett läromedel och i de nationella proven för årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Under 2020-talet har läromedel återigen lyfts fram i samhällsdebatten som en viktig resurs i undervisningen efter att en digitaliseringsvåg har sköljt över Sverige samtidigt som svenska elevers läsförmåga har sjunkit. Många röster höjs för att skolor nu ska få större resurser för att satsa mer på läromedel i undervisningen. LÄS MER
3. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER
4. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER
5. Där och då, här och nu! : -En studie i hur lärare skapar en inkluderande historieundervisning i grundskolans lägre årskurser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Vårt samhälle och våra värderingar är starkt påverkade av vår historia. För att elever ska få en djupare förståelse av samhället behöver de få en överblick över hur det har utvecklats genom tiderna, vilket innebär att de måste få ett historiemedvetande. LÄS MER