Sökning: "undervisning lärande gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden undervisning lärande gemenskap.

  1. 1. Idrott och Hälsa som brobyggare:En kunskapsöversikt om interkulturellt tankesätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Viktor Nilsson Bergman; Fredrik Modén; [2024]
    Nyckelord :flyktingar; Idrott och hälsa; inkludering; interkulturell; invandrare; lärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att belysa och diskutera lärares undervisning i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv. Det handlar om lärares tankesätt om att arbeta inkluderande, och hur ett interkulturellt klassrum kan se ut med utgångspunkt för elever på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Faktorer som bidrar till att personer lyckas bättre med studierna på folkhögskola : En intervjustudie med folkhögskole­deltagare som tidigare stött på hinder i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Björnemalm; [2023]
    Nyckelord :gymnasieavhopp; folkhögskola; deltagare; allmän kurs; framgångsfaktorer; erkännande; social gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om faktorer som bidrar till att personer som tidigare har mött hinder inom det reguljära skolsystemet lyckas bättre med studierna på folkhögskolans allmänna kurs. Studien har en kvalitativ ansats med deltagare på allmän kurs på folkhögskola som informanter. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i praktiken : En kvalitativ studie om främjande faktorer för arbetet med inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Charlotte Liljestrand; Beatrice Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; elevinflytande; delaktighet; inkluderande undervisning; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning belyser att arbetet med inkludering i praktiken behöver granskas, då det förefaller svårt att hitta verktyg för att utveckla inkluderande praktiker. Arbetet med inkludering försvåras av otydlighet inom skolans styrdokument, vilket får konsekvenser i hur pedagoger tolkar och implementerar inkludering i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Elever läser och grymtar : Den fria läsningens syfte och funktion i undervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Ohlander; [2023]
    Nyckelord :bänkbok; fri läsning; läsutveckling; mellanstadiet; tyst läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka mellanstadielärares syn på den fria läsningens funktion och syfte samt undersöka hur lärarna använder den fria läsningen i undervisningen. Genom att skicka ut enkäter till sju olika lärargrupper på Facebook och genomföra intervjuer med fem frivilliga lärare, samlades empirisk data in. LÄS MER

  5. 5. Sångstunden i förskolan : En möjlighet för glädje, gemenskap och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Nygren; [2023]
    Nyckelord :Singing time; Zone of proximal development; Mediating artifacts; Support; Interplay; Language development ;

    Sammanfattning : The purpose is to contribute knowledge about how preschool teachers reason about the singing lesson in relation to competence and material and its purpose in preschool teaching. The study therefore investigates how preschool teachers present their musical competence, what material is used in the singing lesson and what are the purposes of the singing lesson in preschool?To provide answers to the above questions, semi-structured interviews have been conducted in two preschools with preschool teachers from four different departments. LÄS MER