Sökning: "undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 8399 uppsatser innehållade ordet undervisning.

  1. 21. Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lisbeth Skarhall; [2018-07-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; förskollärare; kunskap; lärande; Lgr 11; tillämplighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats och relaterar till hur olika forskare har förhållit sig i sin kunskaps- och människosyn och hur de sett på lärande där paradigmskiften löst av varandra. LÄS MER

  2. 22. Operationssjuksköterskors upplevelse av att vårda barn under fem års ålder intraoperativt

    Magister-uppsats,

    Författare :Linnéa Wehrli; Ghazal Pourkashkooli; [2018-07-10]
    Nyckelord :Operationssjuksköterska; upplevelse; barn; intraoperativ omvårdnad;

    Sammanfattning : Background: Operating theatre nurses receive training in adult perioperative nursing education, but only little or no teaching is given at all about how to care for children. Sometimes children are also operated in adult wards. LÄS MER

  3. 23. Grundläggande litteracitet och digitala verktyg - En studie om användning av digitala verktyg i den grundläggande litteracitetsundervisningen för vuxna

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Beatrice Johansson; [2018-07-04]
    Nyckelord :grundläggande litteracitet; digitala verktyg; resursmodell; kodknäckande arbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur digitala verktyg används i undervisning i grundläggande litteracitet för vuxna i Sverige. Genom observationer och intervjuer med ett antal lärare på Studieväg 1, kurs A och B i Göteborg, undersöks hur de digitala verktygen används av eleverna och hur de förankras av läraren, men också vilka av resursmodellens litteracitetspraktiker (Luke & Freebody 1991, Franker 2016), som fokuseras genom lärarens val av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 24. DEN DIGITALA FOLKHÖGSKOLAN? - En kvalitativ studie av rektorers tolkning av digitalisering i relation till folkhögskolans uppdrag

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Therese Winqwist; [2018-07-04]
    Nyckelord :digitalisering; digitaliseringsprocess; digitaliseringsstrategi; folkhögskola; folkbildning; skolledare; rektor; folkhögskolerektor; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The focus of this Master’s thesis is on how principals at folk high schools view digitizing processes. The purpose of the study is based on an increasing demand for research within popular education (Swe folkbildning).Five principals from folk high schools have taken part in qualitative interviewing. LÄS MER

  5. 25. FRÅN UPPDRAG TILL VERKSAMHET En programteoretisk analys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Skansholm; [2018-04-24]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Acceleration; Berikning; Stödmaterial; Kritisk realism; Programteori; Translationsteori; Sensemaking; Policyanalys; Fallstudie; Fokusgrupp;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka dels vilka utgångspunkter Skolverket haft i utformandet av ett stödmaterial för undervisning av särskilt begåvade elever, dels hur materialet är uppbyggt och formulerat och dels hur materialet mottas, förstås och översätts i tre personalgrupper på två olika skolor med delvis olika socioekonomisk struktur. Syftet är också att jämföra de tre personalgruppernas mottagande av materialet. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet undervisning.

Din email-adress: