Sökning: "undervisningen för elever med invandrarbakgrund"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden undervisningen för elever med invandrarbakgrund.
1. Interkulturell kompetens i historieundervisning – En inkörsport till elevernas egen historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt lärares interkulturella kompetenser har betydelse för den bedrivna historieundervisningen utifrån ett motivationsperspektiv. Nyfikenhet kring hur lärare använder sig av sin interkulturella kompetens för att väcka elevernas motivation för historieämnet drev fram idén för studien. LÄS MER
2. Barn av sin klass – myten om den likvärdiga skolan : Studie om elever i behov av särskilt stöd i ett segregerat Stockholm
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att ta reda på vilka slags svårigheter elever i grundskolans tidigare år kan ha och hur undervisningen för dessa ser ut. Jag har utgått från två skolor i Stockholmsområdet: en ”invandrartät förort” samt en stadsdel i Stockholms innerstad för att även ta reda på hur elevers möjligheter att klara skolans mål påverkas av deras uppväxtmiljö, föräldrars bakgrund och social tillhörighet. LÄS MER
3. Berikande samspel i undervisningen : En studie av interkulturellt förhållningssätt i undervisningen bland lärare i grundskolans senare år.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om lärare använder sig av ett interkulturellt förhållningssätt i sin undervisning. En kvalitativ forskningsmetod med en fenomenologisk inriktning har använts. 12 stycken lärare på två olika grundskolor har intervjuats. LÄS MER
4. Vad är lärande? : Vad elever i år 9 lägger i begreppen skola och lärande och hur de uppfattar lärar- och elevrollen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad elever i år 9 lägger i begreppet lärande och hur de uttrycker sina förväntningar på skolan, utifrån hur de beskriver hur de lär sig, hur de uppfattar lärarrollen och elevrollen samt hur de beskriver skolan. Detta studeras mot bakgrund av kategorierna etnicitet, genus, studieresultat och bostadsområde. LÄS MER
5. Studiehandlednings inverkan på tvåspråkiga elever med invandrarbakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Invandrarelever i den svenska skolan ökar hela tiden och vissa av dessa elever behöversärskilda åtgärder för att de ska kunna vara delaktiga i undervisningen i det svenskaklassrummet. En av dessa åtgärder som diskuteras idag är studiehandledning. LÄS MER