Sökning: "undervisningsprocess"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet undervisningsprocess.

  1. 1. En studie om laborationsupplägg : En kvalitativ intervjustudie om lärares undervisningsprocess med avseende på laborationer i grundskolans senare år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Embla Notelius Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Laborationsupplägg; högstadiet; fysik; intervjustudie; fysiklärare.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att nå en fördjupad förståelse om undervisningsprocessen isamband med laborationer i fysikämnet. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuerav fysiklärare på grundskolans senare år. Intervjuerna analyserades utifrån en fenomenografiskstruktur. LÄS MER

  2. 2. Lärare i idrott och hälsas syn på och användning av styrdokumenten för gymnasiet : En kvalitativ studie om hur läroplan, ämnesplan och kursplaner tolkas och tillämpas i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Angelica Eriksson; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; lärare i idrott och hälsa; styrdokument; skolan; undervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsas arbetsdagar ser ut i förhållande till styrdokumenten de använder sig av. Frågeställningarna är därför följande: Hur tolkar och använder lärare i idrott och hälsa läroplanen för gymnasiet samt ämnesplanen och kursplanerna i ämnet? Vilka ramfaktorer påverkar lärarnas undervisning? Vilka områden fokuseras det på mest respektive minst på lektionerna? Metod Arbetet är gjort med en kvalitativ metod i form av djupintervjuer med fyra olika gymnasielärare i idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning : -En speciallärares uppdrag?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Martinelli; Pernilla Nilsson; [2018]
    Nyckelord :matematikdidaktik; matematisk förmåga; kollegialt lärande; matematikundervisning; problemlösning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i arbetet var att elever går ut den svenska grundskolan utan betyg i matematik samt att ett av speciallärarens uppdrag är att arbeta förebyggande genom att delta i utveckling av matematikundervisning. Syftet med studien var att identifiera vad som skulle kunna vara aktuellt att utveckla i matematikundervisningsprocessen på lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsämne, har det en avgörande roll för lärarens stressnivå? : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Gabriel Andersson; Jepser Engstrand; [2017]
    Nyckelord :stress; undervisningsämne; grundskollärare; undervisningsprocess; PSS;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att studera ifall det fanns någon skillnad i stressnivå mellan lärare i olika undervisningsämnen. Tidigare forskning visar att lärare i olika ämnen lägger ner olika mycket tid i undervisningsprocessen (planering, undervisning, dokumentation och bedömning/återkoppling). LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nasrin Hemmati Andersson; Ulrika Johansson; [2012-09-06]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; matematikdidaktisk kompetens; specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; undervisningsprocess; särskilt stöd; delaktighet; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov för att kunna uppfylla kunskapskraven? • Hur kommer elevens behov till uttryck i åtgärdsprogrammet? • Vad anser eleverna vara ett stöd för dem för att kunna utveckla sina kunskaper i ma-tematik? • Vilka åtgärder föreslås i åtgärdsprogrammet? Teori: Matematikdidaktisk teori och ramfaktorteorin Metod: Studien är en kvalitativ studie genomförd på tre skolor belägna i två olika kommu-ner i västra Sverige. LÄS MER