Sökning: "undervisningsstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet undervisningsstöd.

  1. 1. Digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Stenström Hedin; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärande; Ipad; undervisning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna undersökning är att undersöka digitala verktyg som undervisningsstöd i förskolan och hur/om pedagoger i förskolan använder digitala verktyg och hur pedagoger resonerar om de digitala verktygen påverkar lärandet hos barnen. Metod Metoden som använts till detta arbete är kvalitativ metod för att undersöka hur användandet av digitala verktyg påverkar barnens lärande. LÄS MER

  2. 2. Teknikundervisning. En systematisk kunskapsöversikt om hur olika faktorer påverkar elevernas möjligheter till en likvärdig undervisning i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Eliasson; Layla Zreim; [2020]
    Nyckelord :teknikundervisning; likvärdighet; likvärdig teknikundervisning; likvärdig undervisning; social bakgrund; socioekonomisk status; utbildningsnivå; undervisningsstöd; grundskola; mellanstadiet; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans syften är att ge alla elever oavsett social bakgrund, socioekonomisk status och övriga behov samt förutsättningar en likvärdig utbildning. Dock visar denna kunskapsöversikt att långt ifrån alla elever får en likvärdig teknikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Behov av logopedisk kompetens på svenska ungdomshem – en enkätstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Agnes Lund; Hanna Österdahl; [2019]
    Nyckelord :logopedi; logopedisk kompetens; ungdomshem; språkliga svårigheter; beteendeproblematik; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund. Internationell forskning visar att det finns en överrepresentation av språkrelaterade diagnoser och svårigheter hos intagna inom ungdomsvården i jämförelse med övriga befolkningen. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända och lärande – undervisningsstöd och metoder som används i teknikämnet på gymnasieskolans språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nebras Kuffee; Farah Al-Saka; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studiehar vi undersökt vilkaundervisningsstöd och metoder lärarei teknikämnet använder när de undervisarnyanlända eleverpå språkintroduktion i åldrarna 16–19år som siktar på att komma in på Teknikprogrammet. Syftet med studienär att titta närmare på hur man med hjälp av olika undervisningsmetoder i teknikämnet kan underlätta för de nyanlända eleverna, dels genom att öka förståelsen för själva ämnet, dels genom att förbättra ämneskunskaperna i sig. LÄS MER

  5. 5. Pretationer, makt och intimitet : en kvalitativ studie om högpresterande elevers motivation och det stöd de får i skolan

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Hyvärinen; [2012]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; högpresterande elever; undervisningsstöd; motivation; utbildning; högpresterande; prestationsbehovsteori;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet högpresterande elevers motiv till höga prestationer och resultat i skolan samt det stöd som dessa elever får. Den utgår ifrån ett elevperspektiv och syftet är därför att undersöka och bidra med kunskap om hur högpresterande elever upplever sin skolsituation genom att fokusera på vad eleverna beskriver som motiverande till deras prestationer och resultat i skolan samt hur elever beskriver att de upplever det stöd de får i skolan. LÄS MER