Sökning: "undervisningsstoff"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet undervisningsstoff.

  1. 1. ”Om många tror på olika väsen, såsom änglar som vill en gott, varför är många emot religion då?” : Religionsdidaktiska lärdomar kring informellt lärande i undervisningen genom gymnasieelevers egna berättelser om övernaturliga upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Emilia Tsumakova; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Övernaturlig; Andlig; Narrativ; Tematisk undervisning; Informellt lärande.;

    Sammanfattning : Studien undersöker informella lärmiljöers betydelse genom att en gymnasieklass med 16 deltagande elever får möta tre narrativ kring övernaturliga fenomen, och sedan delge en egen upplevd eller hörd berättelse. Eleverna tilldelas ett verktyg för att ställa frågor kring existentiell kontext, och dessa frågor jämförs sedan för att undersöka lärmiljöernas betydelse. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg - lust till lärande : En kvaltiativ intervjustudie om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Berglund; Anette Ewertsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärarrollen; motivation; matematik; digitalisering;

    Sammanfattning : Samhället i stort liksom skolan påverkas av den snabba digitaliseringen. Den digitala tekniken skapar nya pedagogiska möjligheter och utmaningar. Digitaliseringen förändrar lärandet i skolan både för elever och personal, både hur vi samtalar och söker lärdom. Vi ser en lärarroll i förändring. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg – lust till lärande : En kvalitativ intervjustudie om lärares, speciallärares och specialpedagogers uppfattningar om användandet av digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anette Ewertsson; Ann-Sofie Berglund; [2019]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärarrollen; motivation; matematik; digitalisering;

    Sammanfattning : Samhället i stort liksom skolan påverkas av den snabba digitaliseringen. Den digitala tekniken skapar nya pedagogiska möjligheter och utmaningar. Digitaliseringen förändrar lärandet i skolan både för elever och personal, både hur vi samtalar och söker lärdom. Vi ser en lärarroll i förändring. LÄS MER

  4. 4. Självklart vet jag hur det centrala innehållet ska tolkas!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Jönsson; Oscar Jensen; [2018]
    Nyckelord :centralt innehåll; gemensamt yrkesspråk; idrott och hälsa; läroplansteori; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att ta reda på hur lärarna tolkar styrdokumenten i förhållande till hur deras undervisningen konstrueras. Vi har lagt störst fokus på hur de tolkar ämnets innehåll d.v.s. LÄS MER

  5. 5. Individanpassning via multimodal kommunikation : en studie i hur lärare använder multimodal kommunikation i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Individanpassning; Undervisning; Multimodal kommunikation; Musikdidaktik; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Abstract Föreliggande studie syftar till att genom multimodal analys synliggöra hur en lärare i sin undervisning på olika sätt kan kommunicera med sina elever för att i förlängningen uppfylla kravet om en individanpassad undervisning. Studien kan ses som en fallstudie (eng. LÄS MER