Sökning: "ungdomar syn på polis"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden ungdomar syn på polis.

  1. 1. "Samverkan som gör att barn och unga kan växa upp och känna sig trygga" : En kvalitativ intervjustudie om samverkansforumet SSPF i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Tilde Kronberg; Maja Gren; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; cooperation; SSPF; youth crime; youths at risk; Brottsförebyggande arbete; samverkan; SSPF; ungdomar i riskzon; ungdomsbrottslighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet i Malmö arbetar förebyggande mot ungdomsbrottslighet och narkotikabruk bland unga inom samverkansforumet SSPF. Vidare ämnade studien att undersöka vilka för- och nackdelar aktörerna upplevde med samverkan. LÄS MER

  2. 2. Skydda vem, från vad? - Socionomers syn på socialtjänstens legitima förutsättningar att arbeta med unga som begått brott

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Christopher Panican; Viktor Torstensson; [2023]
    Nyckelord :social work; youth crime prevention; social work and police cooperation; new institutional theory; legitimization. Nyckelord: socialt arbete; brottsförebyggande arbete med ungdomar; samverkan mellan socionomer och polis; nyinstitutionell teori; legitimitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze the attitudes of social workers in Sweden in regard to the Social Services prerequisites and resources to work with youths who are at risk of falling into or who are already living a criminal lifestyle. We conducted this study from a qualitative research approach, with the collection of empirical data consisting of 8 semi-structured interviews, 6 of them in physical meetings and the remaining 2 via Zoom. LÄS MER

  3. 3. "Allas röster är lika viktiga" : Samverkan i brottsförebyggande syfte för barn och ungdomar – En kvalitativ studie med socialarbetare, skolpersonal och polis

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Salma Ahmed Abdullahi; Naimo Ali; [2023]
    Nyckelord :samsyn; yrkesroll; mall om riskbedömning; samtyckesblankett; sekretess;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en ökad förståelse för hur socialarbetare, skolpersonal och polis samverkar i brottsförebyggande syfte för barn och ungdomar, i ett särskilt utsatt område i Sverige. Vi ville även undersöka vilka förutsättningar och hinder som fanns i den samverkan. LÄS MER

  4. 4. SSPF-samverkan som arbetsmetod : En kvalitativ studie om socialtjänstens, skolans, polisens ochfritidens syn på brottspreventiv samverkan kring ungdomaröver verksamhetsgränserna.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Hagström; Maja Hane; [2023]
    Nyckelord :SSPF-samverkan; skola; socialtjänst; polis; fritid;

    Sammanfattning : Då samverkan under den senaste tiden utvecklats till en mycket viktig byggsten i det socialaarbetet fann vi det intressant och givande att belysa just fenomenet samverkan i vår c-uppsats.Vi valde att rikta in oss på SSPF-samverkan vilket är en brottspreventiv samverkansmodellmellan socialtjänst, skola, polis och fritid som riktar sig mot ungdomar som befinner sig iriskzon att lagföras. LÄS MER

  5. 5. Bakom Stängda Dörrar - En studie om ungdomars attityder, kunskaper och kompetenser kring våld i ungas partnerrelationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emma Åvall; Tintin Piri; [2022-03-02]
    Nyckelord :unga relationer; våld i partnerrelationer; attityder; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att bidra med kunskap om ungas attityder, kunskaper och kompetenser om våld i ungas partnerrelationer, vilket i framtida studier kan bidra med material kring preventiva åtgärder. Vidare är syftet att jämföra med tidigare studier och tolka materialet genom sociologisk och pedagogisk teori. LÄS MER