Sökning: "universal design för lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden universal design för lärande.
1. LEARNING FOR ALL IN THE DIGITAL MUSEUM
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: Due to the COVID-19 pandemic, museum have increased their exploration of digital means to reach their audience. Museums are obliged to ensure that digital initiatives are in alignment with legal standards and guidelines for accessibility. LÄS MER
2. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER
3. Digital Accessibility for Swedish Second Language Learners A development project for an online museum resource
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The overall purpose of this development project is to explore the struggles that Swedish second language learners (SSLL) encounter while using digital learning resources and to suggest digital accessibility improvements on the Human Nature Skola, which is a museum digital learning resource. Theory: This thesis is a development project which is based on Design Thinking theory and the framework of Universal Design for Learning (UDL). LÄS MER
4. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER
5. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER