Sökning: "universitet stress genus"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden universitet stress genus.

  1. 1. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Matilda Castman; Hedda-Louise Skoogh; [2023]
    Nyckelord :insecurity; women; occurrence; experience; emotions; acting; sociology; photo-elicitation; qualitative; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; sociology of emotions; gender; norms; otrygghet; kvinnor; uppkomst; upplevelse; emotioner; handlande; sociologi; foto-elicitering; kvalitativ; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; emotionssociologi; genus; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. En studie om kvinnor i ledande positioner i en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Häggström; Elvira Larsson; [2022]
    Nyckelord :“Employer brand”; “Equality”; “Gender”; “Leader or Leadership”; “Male dominated industry”; “Women or Female;

    Sammanfattning : Syftet med följande kandidatuppsats är att skapa förståelse för vad kvinnor i ledande positioner i mansdominerade branscher värderar hos en arbetsgivare, vilka utmaningar de stöter på i sin roll samt bidra med förslag på hur man kan attrahera fler kvinnor till dessa positioner. Denna undersökning anses viktig då kvinnor idag är underrepresenterade i dessa positioner trots att flertalet studier tyder på att jämställda ledningsgrupper är lönsamt för både individen, organisationen och samhället i stort. LÄS MER

  4. 4. Orsaker till att kvinnliga fastighetsmäklare avregistrerar sig efter en kort tid i branschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Aya Elgamalaya; Ylberta Mlinaku; [2022]
    Nyckelord :Real estate agents; Motivation; Organizational culture; Genus; Commission based salary; Fastighetsmäklare; Motivation; Organisationskultur; Genus; Provisionsbaserad lön;

    Sammanfattning : Fastighetsmäklarbranschen är ett utmanande yrke, bland annat på grund av provisionsbaserad lön och oregelbundna arbetstider. I fastighetsmäklarbranschen är det fler män som är verksamma i yrke, trots att det är fler kvinnor som söker till en mäklarutbildning och att fler kvinnor som registrerar sig som fastighetsmäklare. LÄS MER

  5. 5. Tjejers upplevelser av skolrelaterad stress i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ellen Svedjeland; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt    Skolrelaterad stress har ökat markant de senaste decennierna och framför allt hos gruppen tjejer. Höga krav och hög arbetsbelastning i skolan har uppmärksammats som bidragande orsaker till elevernas ökade stressnivåer. LÄS MER