Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 135 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Lovisa Snygg; [2024-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. LÄS MER

  2. 2. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Matilde Lundström; Ebba Lundell; [2024]
    Nyckelord :Personalvetarutbildning; teori; praktik; anställningsbarhet; profession;

    Sammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER

  3. 3. Matematikångest i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caisa Andersson; Maja Bernehäll Stråhle; [2024]
    Nyckelord :Arbetsminne; aritmetik; färdighetsträning; matematik; matematikångest; provångest; undervisningsmetoder; ångest för lärande.;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och presenteras resultatet från 15 empiriska studier däremot används även två litteraturstudier samt en artikel som är expertgranskad från en vetenskaplig tidskrift. Artiklarna är skrivna under perioden 1972–2023 däremot är majoriteten av studierna gjorda efter år 2000. LÄS MER

  4. 4. STUDENTERS UPPFATTNINGAR OM GENERATIV AI I LÄRANDEMILJÖ “Det kommer att spåra totalt eller så kommer vi lära oss hantera det.”

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Simon Hedlund; Sofie Lundqvist; [2023-11-16]
    Nyckelord :Generativ artificiell intelligens; Universitetsstudenter; Uppfattning; Användbarhet; Lärande; ChatGPT; UTAUT; Acceptans;

    Sammanfattning : I takt med den pågående digitaliseringen och utvecklingen av nya teknologier har generativ AI, såsom Open AI:s ChatGPT, väckt intresse och debatt. Debatten har fokuserat på lärarnas perspektiv, men det är viktigt att även undersöka studenternas uppfattning och attityd gentemot denna teknologi eftersom de är de primära användarna. LÄS MER

  5. 5. Analysis of setups and investment processes within university affiliated venture capitals : A descriptive multi-case study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Schuler; Hannes Rannversson; [2023]
    Nyckelord :Venture Capital; University-affiliated venture capital; Investments;

    Sammanfattning : With the increasing importance of the third mission of universities, namely the commercialisation of science and research, universities have established various mechanisms such as technology transfer offices, business incubators and more. Since many investors tend not to invest in university spin-offs and start-ups due to the risk associated with their early stage, universities have established their own investment units, referred to as university-affiliated venture capital, to provide funding for university spin-offs and start-ups. LÄS MER