Sökning: "uppfattning idrott"

Visar resultat 11 - 15 av 274 uppsatser innehållade orden uppfattning idrott.

  1. 11. Mycket fysisk hälsa, lite psykisk hälsa och ännu mindre social hälsa : En kvalitativ studie om undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sanna Bäckman; Johanna Holmer; [2023]
    Nyckelord :idrott; fysisk; psykisk; social; hälsa; hälsoundervisning; skolan;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker undervisning i hälsa inom ämnet idrott och hälsa på högstadienivå, vilket angår flera perspektiv på undervisning i hälsa. Detta inkluderar (1) undervisning i hälsa utifrån Lgr 22 och aspekterna fysisk- psykisk- och social hälsa, varav även (2) idrottslärares kunskaper för att realisera undervisning i hälsa berörs. LÄS MER

  2. 12. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  3. 13. Coach-atletrelationen på riksidrottsgymnasier : En undersökning av elevernas uppfattning om relationen till sin coach

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Wennberg; [2023]
    Nyckelord :CART-Q; Coach-atletrelationer; Riksidrottsgymnasium; RIG; Dubbla karriärer;

    Sammanfattning : Elever som kombinerar sin gymnasietid med elitidrottande ställs inför ett flertal utmaningar som bland annat leder till ökad stress. För att de på bästa möjliga vis ska kunna ta sig an dessa utmaningar finns de anställda coacherna på riksidrottsgymnasierna till deras förfogande. LÄS MER

  4. 14. Exponerad, känslig och otrygg miljö : Elevers perspektiv på att byta om och duscha i samband med idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hanna Karlsson; Marcus Söder; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett relativt stort antal elever deltar inte aktivt under lektionerna i ämnet idrott och hälsa på grund av olika anledningar. Syftet med denna studien var att undersöka varför elever väljer att inte byta om eller duscha i samband med lektionerna. LÄS MER

  5. 15. ”425 Burpees” eller ”psykisk ohälsa” ldrott och hälsas antagonister : Gymnasielärares upplevelser av elevers frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i Idrott & hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carina Blombäck; Arman Popal; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Frånvaro; Närvaro; Aktivt deltagande; Motivationsteori; Ramfaktorteori; Tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning  Syftet med studien är att undersöka ur ett lärarperspektiv, på vilka sätt gymnasielärare uppfattar att elever är frånvarande, närvarande respektive deltar i ämnet Idrott och hälsa. De frågeställningar som undersöktes i studien är: I vilken mån uppfattar lärare att elevernas bakgrund påverkar elevers frånvaro, närvaro och deltagande i Idrott och hälsa? Hur uppfattar lärarna elevernas motivation spelar roll för frånvaro, närvaro och aktivt deltagande i ämnet? Samt, hur uppfattar lärarna att yttre omständigheter påverkar frånvaro, närvaro och aktivt deltagande?  Metod  Studien har genomförts med en kvalitativ ansats. LÄS MER